|
Apie Druskininkų 2011 m. lokalinių tyrimų ekspediciją
Versmės leidyklos Lietuvos valsčių serijos Druskininkų
monografijos autorių kompleksinė lokalinių lauko tyrimų ekspedicija
į Druskininkus ir jų apylinkes vyko 2011 m.
liepos 1117 d. Ekspedicijai buvo ruoštasi konsultuojantis su
daugiametę ekspedicijų rengimo patirtį turinčiais Versmės
leidyklos redaktoriais. Pirmą kartą ekspedicijos vadovui, meno
specialybės žmogui, teko garbė suburti įvairių profesijų, skirtingų
pomėgių ekspedicijos dalyvių kolektyvą sunkiam ir atsakingam bei
unikaliam naujos kolektyvinės monografijos rengimo darbui. Vieni
pirmųjų, pasisiūliusių bendradarbiauti, buvo kultūrologė Rita
Aleknaitė-Bieliauskienė, žurnalistė Daiva Červokienė, etnologė
Elvyra Strasevičienė, vietiniai Druskininkų kraštotyrininkai V. Valentukevičius,
S. Kavoliukas, A. Nedzelskis, A. Česnulevičienė, S. Radzevičienė ir
kt. Ekspedicijoje dalyvavo 12 būsimos monografijos autorių. Jie savo
patarimais ir entuziazmu parėmė šį sudėtingą darbą, pasiūlydami daug
naujų temų. Juolab, kad apie Druskininkus ir aplinkinius kaimus yra
nemažai brošiūrų ir knygučių, kurių dalis kad ir mėgėjiškai, bet su
meile parašytų. Tarp jų yra ir solidžių darbų, kurių autoriai ne
vien lietuviai, bet ir lenkai, rusai, gudai. Druskininkų kurortas
jau XIX a. garsėjo ne tik miesto aikštėmis, tvarkingomis, palei
Nemuną ir Ratnyčios upelį nusidriekusiomis pušų alėjomis, pavėsiuose
besiilsinčiais poilsiautojais. Miesto skvere teatras, koncertų ir
šokių aikštelės, poilsio namai ir kuklūs vietinių gyventojų
nameliai. Tai atvykėliams darė teigiamą įspūdį. Ir ligoniai, ir
poilsiautojai, ir smalsuoliai, vyriausybių vadovai, eiliniai
tarnautojai, prezidentai, iš užsienio atvykę turistai visada būdavo
Druskininkuose svetingai sutinkami ir išlydimi. Čia būta daug
įvairių svečių, tarp jų žymių mokslininkų, rašytojų, kompozitorių,
gydytojų, ponių ir darbščių kaimiečių, kurių maisto produktus taip
mielai visi pirkdavo turguje, o prie poilsio namų būdavo parduoti
išstatyti vietinių liaudies meistrų dirbiniai.
Įžanginiame susitikime su druskininkiečiais kurorto muziejuje liepos
6 d. dalyvavo Versmės leidyklos vadovas Petras Jonušas, nusakęs
būsimo darbo gaires, kvietęs sutelkti visas jėgas šiam ilgam,
kruopščiam ir labai reikalingam darbui. Daugiausiai klausimų kilo,
ar atvykę į ekspediciją iš kitų vietų specialistai sugebės pajausti
kurortinio gyvenimo subtilybes ir prasiskverbti į istorinius,
kultūrologinius, etnologinius, gamtinius šio regiono vingius, labiau
nei vietiniai kraštotyrininkai ar žurnalistai. Ir ar bus svečiai
kompetentingi tose srityse, juolab, kad Druskininkai savitas
miestas-kurortas, neturėjęs valsčiaus statuso, nei praeityje, nei
pokaryje. Miestas buvo patyręs vieną okupaciją po kitos, o
lenkiškoji okupacija net išplėšė kurortinį miestelį iš tarpukario
nepriklausomos Lietuvos žemėlapio. Tačiau ten prie Girios aido
muziejaus, kur 1988 m. susikūrė Druskininkų
sąjūdis, susirinkę ekspedicijoje dirbę mokslininkai išsklaidė
žiūrovų ir vietinių kraštotyrininkų nuogąstavimus. Istorikė V.
Girininkienė palietė Jono Čečiotos istorinį diskursą Druskininkuose,
LŽŪU doc. dr. R. Povilaitis nušvietė savivaldos temą, dr. Antanas
Lankelis Raigardo draustinio ir populiarinimo problemas, buvusi
mokytoja S. Radzevičienė Baltašiškės bei Mizarų kaimo papročius ir
tradicijas, V. Valentukevičius Čiurlionio
artimųjų gyvenimo peripetijas ir Sąjūdžio susitikimą būtent šioje
istorinėje vietoje. Gydytojas J. Valskys, pedagogas V. Klevickas ir
kiti papasakojo apie sveikatinimo sistemos pokyčius Druskininkų
poilsiautojų gydymo ir reabilitacijos kontekste. Visi pasisakiusieji
pasigedo sparčiai besivystančiame kurorte kultūros politikos. Ar ji
yra tautiška ar tradicinė, perimta iš kitų kosmopolitiškų kraštų ir
regionų? O jeigu globali, tai kokios to priežastys? Ar kurortas gali
šiandiena didžiuotis M. K. Čiurlionio namo muziejaus, Karolio
Dineikos, Raigardo atminimo tinkamu saugojimu? Ar bus skirtos lėšos
šių paveldo reikmių taisymui? Ir ar viskas priklauso nuo mūsų
eilinių kurorto svečių ir gyventojų? Gal trūksta pilietiškų aktualių
straipsnių vietinėje spaudoje, ir visuomeniškų iniciatyvų? Ar ne
pernelyg žavimasi menkaverčiais baliais, pobūviais, savivaldybės
darbuotojų kelionėmis ir naujomis statybomis?
Pokario laikus ir pasipriešinimo judėjimą ekspedicijoje analizavo
istorikė, buvusi druskininkietė Nijolė Koženevskaja, surinkusi
unikalių archyvinių duomenų apie šio regiono aplinkinių kaimų
partizanų kovas ir išdavimų anatomiją. Temą kiek svarbus Medis
druskininkiečių gyvenime analizavo Rumšiškių buities muziejaus
darbuotoja Elvyra Straševičienė. Ar iš tylaus ir kamerinio kurorto
Druskininkai netaps malonumų ieškotojų ir pramogų industrijos
triukšmingu centru? Daug ir aktualiai apie kurorto esamą ir buvusią
kultūrą kalbėjo M. Riomerio universiteto profesorė R.
Aleknaitė-Bieliauskienė. Ekspedicijos vadovas, muzikos-teatro
kultūros specialistas E. Mažintas palietė niekad neanalizuotus
Nesvyžiaus Dominikonų pavieto mokykloje teatralizuotas misterijas
vaidinusio poeto Adomo Mickevičiaus kultūrinius ir kūrybinius ryšius
su Druskininkais, Liškiavos gyvenviete, kur daugelį šimtmečių buvo
įsikūręs Domininkonų vienuolynas.
Įdomi popietė slinko vakarop. Saulutė žėrė savo spindulius pro
pušynų skraistę, paukštelių čiulbėjimas priminė, kad kitoje pusėje
yra nuostabus Ratnyčios kaimas su savo nepakartojamais šaltiniais,
grybynais, vingiuojančia Ratnyčios upele. Versmės leidyklos
organizuotos ekspedicijos baigiamasis vakaras tradiciškai baigėsi
lietuvių liaudies daina, taip pat vaidinimu ištrauka iš rašytojos
G. Petkevičaitės teatralizuoto vizito pas Druskininkų medikus. Ją
entuziastingai svetingosios Aušros Česnulevičienės sodyboje repetavo
ir su humoru Girios aido prieigose suvaidino patys ekspedicijos
dalyviai. Spektakliuko ištraukoje čia Druskininkuose sutiktą litvaką
Saliamoną Goldfainą, kuriam nepadėjo kurorto gydomosios mineralinės
vonios, imasi gydyti miestelio viešnia, liaudies medicinos
entuziastė, rašytoja G. Petkevičaitė. Ji sėkmingai lietuviškais
liaudiškais gydymo būdais nuo drugio išgydo S. Goldfainą, liepdama
jam valgyti lašinius ir eiti keliais apie tradicinį kryžių.
Druskininkietės Angelės Grigaitės-Kondraškienės, apsirengusios
tautiniais rūbais, G. Petkevičaitės-Bitės vaidmenyje, Vytauto
Babecko, ortodoksiškai mąstančio finansininko vaidmenyje, bei Aušros
Česnulevičienės ir Romualdo Povilaičio sukurtos lietuvių šeimos,
atvykusios gydytis į Druskininkus iš Punsko, personažai gražiai
susipynė šioje teatralizuotoje istorijoje. Su humoru, tautiškais
motyvais alsuojantis linksmas vaidinimas labai patiko ne tik
ekspedicijos dalyviams, bet ir kitiems žiūrovams. Svečiai iš
Izraelio net panoro įsiamžinti su šios nuotaikingos teatralizuotos
scenos dalyviais.
Liepos 16 d. Druskininkų monografijos ekspedicijos dalyviai buvo
išvykę į Lazdijų apskrities Demenos kaimą pas rašytoją Romą
Sadauską, kurio sodyboje kunkuliavo vien dzūkiška šneka, dainos,
šokiai. Ten buvo susirinkę gausus dzūkiškos tradicijos puoselėtojų
būrys. O išvyka į partizanų bunkerį miškuose nepaliko abejingų. Po
girias ir klonius liejosi dainos apie laisvę, tėvynę, šeimą, sodybą.
Dzūkai ir svečiai džiaugėsi, kad po kelių metų pasirodys monografija
Druskininkai. Daugelis kultūrinės popietės dalyvių panoro tapti
būsimosios monografijos autoriais. Tai nudžiugino ekspedicijos
dalyvius, kad knygoje aprašomų temų ratas plečiasi. Ekologinių temų
knygų rašytojas Romas Sadauskas pastebėjo, kad apie dzūkus geriau
sugeba parašyti žemaičiai arba aukštaičiai. Ir palinkėjo
ekspedicijos dalyviams kantrybės, prikeliant dingusius Druskininkus
iš praeities ir juos priartinant prie nūdienos miestiečių ir
susiformavusios kurorto kultūros.
Ekspedicijos vadovas, Druskininkų monografijos vyriausiasis
redaktorius dr. Egidijus Mažintas
2011 09 13
|
|