Palemonas, Pieštvė, Seredžius
Kazys
Kęstutis Šiaulytis
Autoriaus
tekstas ir akvarelės
|
Lietuvos
žinios, 2004 12 04
|
Senovės legenda, užrašyta Lietuvos metraščiuose, skelbia:
kadaise, amžių glūdumoje, garbingas Romos karys kunigaikštis
Palemonas su dideliu žmonių būriu paliko tėvynę ir laivais iškeliavo
ieškoti laimės svetimuose kraštuose. Plaukdami Europos pakrantėmis
išeiviai pasiekė Baltijos jūrą, atrado Nemuną ir, toliau
irdamiesi šia jiems patikusia upe, stabtelėjo Dubysos žiotyse. Čia
stūksančios panemunių kalvos, jų šlaituose žaliuojančios ąžuolų
girios italams priminė paliktą tėviškę, tad nutarę šioje
vietoje visam laikui likti. Kalvą, ant kurios romiečiai įkūrė
šventyklą, imta vadinti Palemono kalnu.
 |
Nemuno pakrantė ties Seredžiumi. |
Istorikai negali nei patvirtinti, nei paneigti šios legendos
dar mažai žinoma apie IIV amžių Lietuvą. Tačiau
archeologai, tyrinėję panemunę, to meto kapuose randa romėniškų
akcentų, papuošalų. Be abejo, senovėje Nemunu keliaudavo medžiotojai,
mainikautojai, saugesnio gyvenimo ieškotojai.
XIIXV amžiuje Nemunas tapo karo keliu. Ant Palemono kalno
lietuviai surentė galingą gynybinę pilį jos neįveikė daug
kartų čia atkakę kryžiuočių būriai. Jų metraščiuose pilis
vadinama Pieštvės pilimi, matyt, ir to meto lietuviai ją bei čia
esančią savo gyvenvietę taip vadino pagal piliakalnio papėdėje
tekančio upelio vardą. XV amžiaus pradžioje Kryžiuočių
ordinas, trumpam įgijęs teisę valdyti Žemaitiją, Dubysos ir
Nemuno santakoje 14061409 metais pastatė pilį. Ketino čia
kurti krašto administracinį centrą, bet, išsigandę žemaičių
sukilimo, pasitraukė, prieš tai padegę įtvirtinimus.
 |
Palemono
kalnas (Pieštvės piliakalnis). |

|
Vakaras Nemuno slėnyje. |
XVI amžiuje toje pačioje vietoje stovėjo nedideli Sapiegų rūmai,
šalia, slėnyje, kūrėsi Seredžius, miestelis, kuriam vardą galbūt
suteikė Sapiegų iš jų slavų kraštuose esančių dvarų atkelti
ir čia, slėnio viduryje, tarp trijų upių Nemuno, Dubysos ir
Pieštvės apgyvendinti amatininkai. Keletą šimtmečių (iki
XX a.) Nemune šeimininkavo sielininkai, žvejai, pirkliai. tuomet
Seredžius, nebijodamas kasmetinių potvynių, statėsi pačioje
pakrantėje. Tačiau 1829 metais, kai vandenys jau kelintą kartą
sugriovė miestelį ir bažnyčią, serediškiai ėmė kurtis
Palemono-Pieštvės piliakalnio papėdėje.
XIX amžiuje Seredžių, Veliuoną ir kitas nuo senovės garsias
panemunės vietas pamėgo Lietuvos ir kitų šalių istorikai,
archeologai, dailininkai, o vėliau kraštotyrininkai, žygeiviai,
ekskursantai. Versmės leidykla 2003 metais Lietuvos senovės
garbintojus pradžiugino solidžia, net 1328 puslapių knyga Seredžius.
Kaip akvarele ar žodžiais atskleisti Nemuno slėnio senovės mįsles?
Kas atkurtų legendas, kadaise vakarais pasakotas prie sielininkų
ir žvejų laužaviečių.
Pranciškus
žvejoja savo sodybos tvenkinyje.
|

Pranciškaus
Šimanskio sodyboje, Pieštvėnų kaime. |
Prie Dubysos žiočių.
Vaizdas į Seredžių (už upės matosi Palocėliai -
kalnelis, kur stovėjo kryžiuočių pilis).
|
|