|
Recenzijos
Penkeri
Lietuvos
valsčių
serijos tomai
Dr.
Žilvytis
Šaknys
Lokalinės
monografijos tomo vertė
Kiek
kitaip negu daugelis Europos tautų, Lietuva negali pasigirti netgi
nuodugnesniais XVIIIXIX a. etninės kultūros aprašymais.
Pirmieji išsamesni lokaliniai etnografiniai tyrinėjimai dienos šviesą
teišvydo XX a. Karlo Kapelerio kaip senieji lietuvininkai
gyveno 1904 m., Mikalojaus
Katkaus Balanos gadynė 1931 m., Elvyros Dulaitienės
(Glemžaitės) Kupiškėnų senovė 1958 m. Kiekvieną jų
rašė vienas žmogus ir aišku visapusiškai konkrečios vietovės
žmonių gyvensenos aprėpti negalėjo. Naujas lokalinių etninės
kultūros tyrimo kokybinis etapas sietinas su Lietuvos kraštotyros
draugijos organizuotomis kompleksinėmis ekspedicijomis ir jų
pagrindu parengtomis lokalinėmis monografijomis. Zervynos (išleista
1964 m.), Ignalinos kraštas (1966 m.), Dieveniškės
(1968), Gaidės ir Rimšės apylinkės (1969 m.),
Raudondvaris (1969 m.), Eržvilkas (1970 m.), Merkinė
(1970 m.), Dubingiai (1971 m.), Kernavė (1972 m.)
liudijo apie kolektyvinių lokalinių monografijų sąjūdį, tačiau
kita, jau naująjį lokalinių tyrimų pakilimo laikotarpį išreiškusi
knyga Upytė tepasirodė tik 1986-aisiais. Tautinio
atgimimo ir valstybės atkūrimo metai pasižymėjo nauju lokalinių
etninės kultūros tyrinėjimų pakilimu, susidariusiomis galimybėmis
knygose laisvai nagrinėti anksčiau draudžiamas ar menkai
toleruotas temas. Iš šių kraštotyros draugijos leistų knygų,
Jono Basanavičiaus premijos laureato Venanto Mačiekaus, Petro Jonušo
ir kitų krašto šviesuolių pasiaukojimo ir sumanumo dėka ir gimė
lokalinių monografijų kalvė Versmės leidykla ir periodiškumu,
stambia apimtimi išsiskiriančios Lietuvos valsčių serijos
knygos.
Apžvelgus
penkis šios serijos knygų tomus, galime teigti, kad tai vienas iš
iškiliausių Lietuvos tūkstantmečio programos projektų. Nors jo
užmojai milžiniški (organizuoti ekspedicijas ir per metus išleisti
34 stambias knygas) ir jo įgyvendinimas galėjo kelti nemažai
abejonių, Žagarė, Obeliai. Kriaunos, Plateliai,
Žiobiškis ir Širvintos išsklaidė nepasitikėjimą,
įrodė, kad tokio pobūdžio darbai gali būti sėkmingai įgyvendinti
ir net viršijo visus lūkesčius.
Kiekviename
Lietuvos valsčių serijos tome apžvelgiama konkretaus
teritorinio vieneto (buvusio valsčiaus ribos) gamta, istorija,
sociologija, etnografija, kalba ir tautosaka. Išsami buvusių valsčių
gamtinio ir kultūrinio paveldo analizė itin aktuali šiuo
laikotarpiu. Apžvelgiame paskutiniuosius ir skaičiuojame
pirmuosius naujo tūkstantmečio gyvenimo metus. Dvasinę, kartu ir
chronologinę laiko atskaitos ribą įkūnija ir artėjantis
Lietuvos vardo tūkstantmečio paminėjimas, išsaugoti tautos kultūrinę
praeitį skatina ir labai sparčiai modernėjanti visuomenė,
Lietuvos Respublikos siekiai įsijungti į Europos sąjungą ir NATO
struktūras. Neišsaugoję savitos kultūros ir praradę istorinę
atmintį liktume beveide, moderniosios Europos civilizacijos dalele.
Taptume lengvai ištirpstančia mase. Nežinančia nei savo
praeities, neplanuojančia ir ateities. Tačiau rašomi stambūs
visos Lietuvos kultūrą apibūdinantys, aukštos kvalifikacijos
mokslininkų parengti darbai. Atrodytų, jie turėtų atlikti šią
funkciją. Tačiau, manyčiau, kad Lietuvos valsčių serijos
misija nėra antraeilė. Kiekviena jos knyga yra paminklas
konkrečios vietovės žmonėms. Tuo tarpu, moksliniai leidiniai šios
funkcijos atlikti negali. Žiobiškiečiai, Žagarės ar kitų
vietovių gyventojai ištirpsta kapitaliniuose, dažniausiai
siaurą kultūros paveldo aspektą apibūdinančiuose veikaluose.
Ekspedicijų
metu patyriau, kad daugumoje šeimų lokalinė monografija kaip
biblija saugoma garbingiausioje vietoje ir glaudžiama prie širdies.
Kaip ją suvokia skirtingo amžiaus žmonės? Čia surašytas
mano gyvenimas, pasako ne vienas žilaplaukis senelis. Ši
knyga švenčiausias tėviškės prisiminimas teigia Vilniuje
ar Kaune gyvenantis keturiasdešimtmetis. Lietuvos valsčių
knygą pavarto ir kiek paprusęs paauglys ar jaunuolis. Ypač jei
suranda giminių ar pažįstamų žmonių pavardžių (dar atidžiau
ją išanalizuos po kelių dešimtmečių). Dar ir šiomis dienomis
kaimuose ir mažuose miesteliuose spausdintas žodis kelią pagarbą,
todėl ypač svarbus tiek jaunam tiek senam. Todėl, mano nuomone
svarbiausia lokalinės monografijos paskirtis kultūros paveldo
palikimas priaugančioms ir ateities kartoms. Visuomenės
modernizacija sumažino kultūros paveldo kartų perimamumo
galimybes, pagilėjo atotrūkis tarp vaikų ir tėvų. Todėl ši
knyga neabejotinai atliks savotišką kartų atotrūkį
stabilizuojantį vaidmenį. Tik įsisavinęs savo šeimos
tradicijas, išsiugdęs lokalinio tapatumo jausmus, jaunuolis galės
pilnavertiškai integruotis į Lietuvos ar benraeuropinę kultūrą.
Praturtinti ją, o ne tik naudotis jos aruodais. Leidiniai atlieka
ne tik pažintinę, bet ir edukacinę funkciją ir bus parankinė
knyga ir jaunąją kartą ugdantiems mokytojams.
Taip pat be abejo kiekvienos monografijos laukia ne tik kultūros
vartotojai ir kūrėjai, bet ir jos tyrinėtojai, gausiuose
Lietuvos valsčių serijos knygos straipsniuose ir studijose
randantys gausios faktinės medžiagos.
Taigi, net ir atmetus dvasinę knygos vertę, žvelgiant į ją
net materialistiškiausiu kultūros vartotojo žvilgsniu,
galime teigti, kad Lietuvos valsčių projektas prasmingas,
svarbus ir remtinas Lietuvos kultūros reiškinys.
Tradicinė
kultūra lokalinės monografijos puslapiuose
Ženklus
dėmesys lokalinėse monografijos skiriamas etnografijai ir
etnologijai. Kaip matome Lietuvos valsčių serijoje,
skyriuose Etninė kultūra ar Tradicinė kultūra
publikuoti jau 105 straipsniai ir studijos.

*Skliausteliuose
pažymėtas skyriuose Etninė kultūra ar Tradicinė kultūra
publikuotų pozicijų skaičius.
Straipsnius
parašė virš 70 autorių. Jų patirtis nevienoda. Be profesionalių
etninės kultūros tyrinėtojų ekspedicijose dalyvavo ir
straipsnius rašė ir Ramuvos, Lietuvos kraštotyros draugijos
ekspedicijose užgrūdinti ir tik savo tėviškę įamžinti
pasiryžę pirmą mokslo populiarinimo publikaciją rašantys kraštotyrininkai.
Tačiau kvalifikuotų leidyklos darbuotojų ir redaktorių dėka
pasiekta, kad kokybiniai straipsnių skirtumai nekristų į akis,
kiekviename iš jų būtų įgyvendinti užsibrėžti tikslai ir uždaviniai.
Didžiausią
įnašą į tradicinės kultūros tyrimų aruodą įnešė Lietuvos
liaudies buities muziejaus darbuotojai. Keliuose leidiniuose
straipsnius publikavo Vingaudas Baltrušaitis, Erika Nenartavičiūtė,
Janina Samulionytė, Gražina Žumbakienė. Dar keli šios
institucijos darbuotojai straipsnius atspausdino vienoje serijos
knygoje. Šie straipsniai pasižymi nuodugnumu ir nors tiriamos
daugiausia materialiosios kultūros realijos, jos neatsiejamos nuo
socialinės aplinkos. Net keturiuose tomuose rasime itin
kvalifikuotai parašytus Vilniaus universiteto dėstytojo ir serijos
kūrėjo Venanto Mačiekaus ir Versmės leidyklos darbuotojos,
sociologės Živilės Driskiuvienės, trijuose Lietuvos
filosofijos ir sociologijos instituto dr. Anelės Vosiliūtės ir
Lietuvos istorijos instituto prof. Vaciaus Miliaus straipsnius. Taip
pat nemažai prisidėjo ir kitus universitetus, institutus ir
muziejus reprezentavę autoriai.
Nors
absoliuti autorių dauguma etnografinius straipsnius publikavo tik
viename Lietuvos valsčių tome, susidarius aplinkybėms,
vietos šviesuoliai savo gimtinei dovanojo po kelias publikacijas.
Pavyzdžiui, Širvintų kultūros centro etninės kultūros
specialistė Laimutė Bikulčienė viename leidinyje pateikė net
penkis, skirtingus tradicinės kultūros aspektus liudijančius
straipsnius. Tai skatintinas reiškinys, gera galimybė mažesnėmis
finansinėmis sąnaudomis aprėpti gausesnį temų ratą.

*Bendrai
dviejų autorių parašytas straipsnis, skaičiuojamas kaip du
straipsniai.
Straipsniuose
apimtas nemažas temų spektras. Ne tik kultūros paveldą fiksuoja,
bet ir jos elementų atgaivinimui pasitarnauja žmogaus gyvenimo
ciklo papročius ir amžiaus tarpsnių kultūrą fiksuojančios
temos. Jauna motina su nekantrumu analizuos gimtuvių ir krikštynų
aprašymus, ne vienas vestuvių dalyvis susipažins su apylinkės
tradicinėms vestuvėms skirtu straipsniu. Daug dvasinio peno jauni
tėvai pasisems skaitydami liaudies pedagogiką, šeimą aprašančias
publikacijas, pabandys savo atžalas išmokyti vaikų ar piemenų žaidimų,
nagingesnis vyras ir padaryti aprašytą žaislą. Šeimose bus
išsaugoti ir vardinių papročiai. Liūdesio akimirką skaitytojas
pervers senųjų laidotuvių aprašymus, pasinaudos ir kapinėms bei
antkapiniams paminklams skirtais straipsniais. Šių temų nereikėtų
pamiršti ir ateityje.
Ne
tik tėvams, bet ir mokytojams, kultūros darbuotojams pasitarnaus
ir gausūs kalendorinėms šventėms paskirti straipsniai.
Atgaivinti pozityviuosius tradicinės kultūros elementus padės ir
atlaidų, turgaus, apeiginių vainikų studijos. Daug peno pamąstymams
suteiks ir gyvenimo būdo,
etiketo ir ypač išsamūs paprotinės teisės tyrinėjimai.
Skaitytoją sudomins ir tikėjimų, mitologijos, talkų bei statybos
papročių aprašymai. Ne tik pažintinę, bet ir taikomąją prasmę
gali turėti ir šimtmečiais besiklosčiusi liaudies žinija. Ypač
liaudies medicina, meteorologijos, kurios apibūdinamos beveik
kiekvienoje serijos knygoje.
Vertingas
tėviškės praeities pažinimo šaltinis tradiciniams verslams
skiriamos publikacijos. Kiekviename serijos tome puikiai atskleidžiama
žemdirbystė, neretai analizuojama ir gyvulininkystė, žvejyba,
bitininkystė ir kiti verslai. Kiek rečiau prisimenami amatai. Nors
amatininkas senųjų kaimo žmonių akimis ne toks kaip kiti
(tikras žmogus turi pragyventi iš žemės), jų kultūrą
liudijantys straipsniai įvairiapusiškiau apibūdintų sodžiaus
vaizdą, kartu ir leistų išsamiau pasidomėti tautinėmis mažumomis.
Sodžiaus
žmonių gyvenimo būdą ir grožio suvokimą neblogai perteikia
gausūs gyvenvietėms, sodyboms, pastatams skirti straipsniai. Kelių
tomų skaitytojas supažindinamas ir su sodais, bei dvasinę vertę
įkūnijusiais gėlių darželiais. Įėję į trobos vidų susipažįstame
ir su namų apyvoka, apdaila, baldais, apšvietimu. Neblogai prosenių
gyvenimą suvoksime pasiskaitę apie tradicinį maistą, gėrimus,
gal pabandysime papuošti jais ir savo šventinį stalą.
Kiekviename tome rasime straipsnių apie savo senolių aprangą (ir
jos priežiūrą), audimą, audinius, nėrinius.
Taigi
žvelgiant į lokalinių monografijų tomus kaip į visumą galime
teigti, kad tradicinė kultūra atskleista visapusiškai, tačiau
gilesnė analizė reikalauja atskiro kiekvieno Lietuvos valsčių
tomo aptarimo.
Žagarė
Pirmojoje
Lietuvos valsčių serijos knygoje Žagarėje,
tradicinei kultūrai skirta mažiau dėmesio. Tačiau monografijos
pagrindą sudarę lauko tyrimai buvo atlikti dar 1975 metų rugpjūtyje
(Ramuvos ekspedicijos etnografų grupei vadovavo Virginija
Bieliūnaitė), suaktualina publikacijas. Daugelis žinių pateikėjų
jau mirę (daliai dabar būtų virš šimto metų) ir įamžinta
kolektyvinė atmintis, yra puikus paminklas krašto žmonėms bei neįkainojamas
lobis mokslui. Kita vertus knyga publikuota beveik po ketvirčio amžiaus
(1988 m.) ir suburti ekspedicijos dalyvius į autorių kolektyvą būtų
sunkus uždavinys, tačiau šią problemą sėkmingai išsprendė
kai kurių iš jų lauko tyrimus apibendrinę Lietuvos valsčių
talkininkai.
Tradicinei
kultūrai pašvęstas skyrelis pradedamas Aldonos Beniušytės
straipsniu Žemdirbystės įrankių tobulėjimas XIX a. pabaigoje
XX a. pradžioje. Jis pasižymi išsamumu, pateikiama autentiškų
nuotraukų, kruopščiai surašyti tarminiai žemdirbystės įrankių
pavadinimai. Straipsnio gale pateikiamos išvadinės pastabos,
akcentuojama lėta žemdirbystės įrankių modernizacija XIX a.
pabaigoje ir XX a. pradžioje. Vertas dėmesio ir žymaus kraštotyrininko
Juozo Šliavo senųjų Žagarės karčemų interjerui, skirtas
straipsnis. Aprašoma ne tik medžiaginė, bet ir kultūrinė karčemų
aplinka. Šią publikaciją straipsnį papildo gausiais Birutės
Skridlaitės ekspediciniais lauko tyrimais paremtas Astos
Driskiuvienės ir Margaritos Kazakevičiūtės straipsnis apie
tradicinį maistą. Be maisto aprašymo atskleidžiama ir socialinių
maisto gaminimo ir vartojimų aspektų. Vertingas pastebėjimas, kad
drausdavo maistą gaminti marčioms (dukros tą daryti galėjo), įvardinamas
įvairiomis progomis gaminamas maistas, išskiriami samdinių ir ūkininkų
mitybos skirtumai, vaikų maitinimo, ir karo meto mitybos savitumai.
Atskiru Vytauto Vaitkaus straipsniu maisto tematiką papildo ir
alaus darymo proceso analizė. Labai vaizdingas, išsamus,
iliustruotas ir puikiai Žagarės apylinkių gyventojų šventinę
nuotaiką perteikia Aleksandro Žalio straipsnis Atlaidai. Išsamią
informaciją papildo ištraukos iš Kazimieros Norvaišienės
prisiminimų rankraščio. Spalvingas ir informatyvus Živilės
Driskiuvienės liaudies pedagogikos tyrimas. Jo patikimumą liudija
ir labai gausi atliktų lauko tyrimų medžiaga. Apklausti net 44
respondentai (medžiagą rinko Liucija Sabaliauskaitė ir Roma
Gedgaudaitė). Gana gausiais Audronės Beržiūnaitės tyrimais (16
aprašų) paremtas ir Nijolės Balvočiūtės tradicinei liaudies
medicinai paskirtas straipsnis. Pateikiami gydimo būdai nuo
daugelio ligų (pavyzdžiui, net nuo choleros, gydantis kamino suodžiais
ar ajero šaknies nuoviru), pažymimi ir lotyniški vaistažolių
pavadinimų atitikmenys. Manyčiau straipsniu džiaugiasi ne
tik etnologai, bet ir medikai. Labai gausi faktografinė medžiaga
panaudota (37 aprašai) bei neblogai susisteminta ir Valentinos
Piekaitės-Dagienės liaudies meteorologijai skirtame straipsnyje.
Žagarės apylinkių žmonių gyvenimo erdvę neblogai apibūdina
Anelės Vosyliūtės sociologinio pobūdžio studija. Joje atskirais
skyreliais apibūdinama kolektyvinio ūkio institucija, kaimo
bendruomenės susiskirstymas, šeimos buities ypatumai, jaunimo
vertybinės profesinės orientacijos, vyresnių žmonių gyvensena,
sveikatingumas ir religinio gyvenimo raiška. Pateikiama ir lokalinėse
monografijose netradicinė fotografijų ir planų publikacija,
pavadinta Ko etnografai neaprašė. Ji skirstoma tematiniu
pagrindu (statiniai, sakraliniai paminklai, amatininkai, audiniai, gėlių
darželiai, vestuvės ir laidotuvės). Tokio pobūdžio iliustracinės
medžiagos pateikimas pagirtinas. Jis leidžia susipažinti su
straipsnyje nenagrinėtomis kultūros realijomis. Iliustracijos ir
schemos kalba už save ir leidžia geriau suvokti šio krašto žmonių
gyvenimą. Etnologams svarbūs ir Praeities skyrelyje
publikuojami istoriniai straipsniai apie tautines mažumas. Labai
daug buities realijų galime surasti Romualdos Vaitkienės
straipsniuose apie žydus (Žadėtoji žemė), latvius (Pūt
vėjiņi), Leono Levinsko ir Romualdos Vaitkienės apie vokiečius
(Žagarės vokiečiai). Straipsniai gausiai iliustruoti ir
atskleidžia tautinių ir konfesinių mažumų kultūrinę raišką,
leidžia pilnai suvokti Žagarės apylinkių žmonių gyvenimą.
Taip pat kai kuriuos tautinių ir konfesinių mažumų gyvenimo
aspektus paliečia ir kiti istoriniai straipsniai. Kai kuriuos
etnologams svarbius tradicinės gyvensenos aspektus paliečia ne tik
istorikų, bet ir folkloristų publikacijos. Apibendrinant galima
teigti, kad nors lokalinėje monografijoje tradicinę kultūrą
liudijančių straipsnių nedaug, dalis parengta pagal kitų kraštotyrininkų
surinktą medžiagą, tačiau jie pasižymi išsamumu ir patikimumu,
ir apibūdina ženklų šio regiono tradicinės kultūros elementų
spektrą.
Plateliai
Antroji,
1999 metais dienos šviesą išvydusi Lietuvos valsčių
serijos knyga Pateliai, daugiau kaip tris kartus savo pirmtakę
aplenkė tradicinei kultūrai skirtų straipsnių kiekiu ir jų
bendra apimtimi. Tai lėmė milžiniška Ramuvos ekspedicijos
apimtis 1991 metų vasarą etnografų būryje vadovaujant prof.
V. Miliui darbavosi net 53 kraštotyrininkai (iš 108 ekspedicijos
dalyvių). Etninės kultūros skyrius pradedamas doc. Jono Mardosos
straipsniu Kai kurie žemdirbių darbai ir papročiai. Gana
negausius lauko tyrimų duomenis (6 respondentai) patyręs etnologas
puikiai kompensavo pasinaudojęs kitais archyvais bei publikuotais
šaltiniais ir tyrinėjimais. Straipsnis tapo informatyvus ir išsamus.
Kito verslo gyvulininkystės papročius, kartu ir vaikų gyvenimą
atskleidžia Kęstučio Briedelio straipsnis Piemenys ir ganymo
papročiai. Žvejybą apibudinantį skyrelį atstovauja Arvydo
Bagdonavičiaus, bitininkystės Dalios Tamulaitytės
straipsniai. Pastarajame aprašoma ne tik verslo specifika, bet ir
jo produktų medaus, vaško panaudojimas. Kiek išsiskiria
Dariaus Ryliškio straipsnis apie sodus. Aprašius 18 sodų
pateikiama statistinių duomenų, paskaičiuotas net obuolių rūšių
paplitimas, pateikiamas ir savitas tikėjimas kaip apsisaugoti nuo
perkūno (įsprausti akmenį į medžio dvišakį). Gražinos Žumbakienės
straipsnis apie gėlių
darželius, bene geriausias ir išsamiausias šiai temai skirtas rašinys.
Aprašoma ne tik darželio socialinė reikšmė, vieta, išplanavimas
(pateikiamos schemos), įvardinami lysvelių pavadinimai, aprašomo
kraštų įtvirtinimo būdai, pačios gėlės, jų sodinimas ir priežiūra,
bet ir jų vartojimas vaistams, panaudojimas šeimos ir
kalendoriniuose papročiuose. Sužinome ir kaip rūtos išlaikomos
per žiemą ir net požiūrį į gėlių skynimą. Taip pat labai išsamus
ir labai gausiai iliustruotas Eligijaus Juvencijaus Morkūno
straipsnis apie Babrungėnų vandens malūną. Jis galėtų atlikti
ir taikomąjį pobūdį jį atstatant. Labai gausiai
iliustruotas ir Vingaudo Baltrušaičio straipsnis (pagal apimtį
galime sakyti ir studija) apie vienos trobos interjerą. Kiek
trumpesnis tačiau labai gausiais lauko tyrimais paremtas (36 inf.)
šio autoriaus straipsnis apie apšvietimo priemones. Taip pat
pateikiami straipsniai apie naminį audimą (Erika Nenatavičiūtė),
tradicinį skalbimą ir dažymą (Rita Mažeikienė) Keletas
straipsnių skirta ir maistui. Remdamasi gana gausia informacija (15
respondentų) nedidelį straipsnį parašė Dangirutė Giedraitytė,
Julijos Gadeikytės pasakojimus Janina Samulionytė
pavertė stambia ir įvairiapusiška publikacija. Žaislų
tyrinėtoja Nijolė Pliuraitė aprašė devynis objektus. Naudotasi
ne tik lauko tyrimais, bet ir archyvine medžiaga ir kitų autorių
tyrinėjimais. Vertingos pateikiamos žaislų rekonstrukcijos (ypač
įdomus pateikiamas mažų vaikų žaislas vokytis) leidžia
mintimis suvokti prosenių vaikystės pasaulį kartu ir patiems
skaitytojams savo vaikams ar vaikaičiams jų pagaminti. Lokalinėse
monografijose kaip etnografinis objektas retai prisimenami turgūs.
Todėl sveikintinas Elvyros Straševičienės įvairiapusiškas
Platelių turgaus kaip materialaus ir socialinio objekto tyrinėjimas.
Nemažai straipsnių skirta ir papročiams. V. Mačiekus
tradiciniame paprotinei teisei skirtame straipsnyje išanalizavo žemės
teisę ir žemėnaudą, Vagių baudimo papročius ir šeimos bei
paveldėjimo teisę. Kalendorinėms tradicijoms skirti gausiais šaltiniais
paremti Dalios Kavaliauskienės-Globytės, Arūno Vaicekausko ir
Astos Rudaitytės straipsniai puikiai atskleidžia žemaičių krašto
gyventojų burtus, tikėjimus ir papročius. Pateikiama ir autentiškų
kitur XX a. pradžioje nežinomų realijų. Pavyzdžiui Užgavėnės
švęstos net dvi dienas. Pirmadienį eidavo ubagais,
antradienį žydais. Šventės išvakarėse galėjo
persirenginėti ir vaikai, moterys, kitądien tik vaikinai ir
vyrai. Gyvenimo ciklo papročius neblogai reprezentuoja Gražinos
Dagytės (gimtuvės), Redos Kralikauskaitės (krikštynos), Arūno
ir Skaidros Vaicekauskų (laidotuvės) ir Agnės Judžentytės
(vardinės) straipsniai. Platelių apylinkių kapines ir antkapinius
paminklus kruopščiai išanalizavo Vacys Milius.
Tiek kalendorinius, agrarinius, tiek ir šeimos papročius
jungia Rasos Uždavinytės straipsnis skirtas apeiginiams
paminklams. Labai išsamus, paremtas itin gausia lauko tyrimų medžiaga
(38 inf.) Ritos Mažeikienės, liaudies medicinai skirtas
straipsnis. Plateliškiai Išeitį rasdavo visais gyvenimo atvejais,
užrašytas net ir būdas kaip gaivinti žaibo nutrenktą žmogų
(plauti išrūgomis, guldyti į išilgą duobę, suvynioti į šlapią
drobulę, apkasti iki galvos žemėmis). Neblogai žmogaus gyvenseną
padeda suvokti ir liaudies sanitarijos tyrimai (Laimos Korsakaitės
straipsnis). Gana savitus plateliškių oro spėjimus remdamasi
Justinos Kilčiauskaitės lauko tyrimais (19 informacijų) aprašė
Teresė Kaunienė. Pateikiama ne tik motyvuota sukauptos medžiagos
analizė, bet ir gerokai
virš šimto orų spėjimo pavyzdžių. Gana netradicinis Vilijos
Janušauskaitės straipsnis Žemaičių psichologinis laukas.
Tai siekis atkurti žemaičių grožio idealą, suvokti žmonių
santykius, vertybių skalę, tikėjimą ateities spėjimais. Daromos
išvados: Žemaičiai stiprūs, užsispyrę, kieti. Nedažnoje
lokalinėje monografijoje surasime ir kiek daugiau informacijos apie
liaudies astronomiją. Šioje publikuojamas Liberto Klimkos
straipsnis liudijantis, kad Platelių apylinkėse žmonės dar
tebesilaiko mėnulio magijos papročių, kurie susiję su praktinėmis
žemdirbystės ir gyvulininkystės reikmėmis. Dvasinį plateliškių
pasaulį liudija ir Dainiaus Elerto straipsnis Platelių ežero
mitologinė erdvė. Straipsnis paremtas XVI a. parašytu J.
Lasickio veikalu, bei XIXXX a. realijas liudijančiais J. Mickevičiaus
ir V. Vaitkevičiaus tyrinėjimais. Nusikėlę į ežero salą sužinosime
apie salos požemius, paskandintą užkeiktą skrynią ar prie jos
per Petrines iškylančią bažnyčią. Taigi plateliškiai gali didžiuotis
itin gilia bei įvairiapusiška materialaus, dvasinio ir socialinio
gyvenimo analize.
Obeliai.Kriaunos
Didžioji
1998 metų data publikuoto leidinio straipsnių dauguma parengta dar
1980 metais atliktų lauko tyrimų pagrindu (Ramuvos
ekspedicijoje V. Miliaus vadovaujamą etnografų grupę sudarė net
66 žmonės). Jau po metų buvo parengtas leidinys, tačiau LSSR Aukštojo
ir specialiojo mokslo ministerijos tarnautojo atsargumo dėka, jam
buvo lemta likti rankraščiu ir kantriai laukti Lietuvos
Nepriklausomybės atstatymo.
Tradicinei
kultūrai skirtas skyrelis pradedamas Albinos Žebrauskienės
ekspedicinių tyrimų pagrindu parengtas Danos Vainauskienės
straipsnis skirtas sėjos ir derliaus nuėmimo darbams ir įrankiams
gana išsamus ir paremtas gausiais žmonių atsiminimais (23
informacijos). Į žemdirbystės studijas puikiai įsilieja pagal
Reginos Basevičiūtės surinktą medžiagą (25 inf.) parengtas
informatyvus Živilės Driskiuvienės straipsnis apie talkas.
Gausiais lauko tyrimais
parengtas ir Rasos Kašėtienės-Senkutės gyvulininkystei,
kartu ir piemenų kultūrai skirtas straipsnis. Jame gausu ir archaiškų
tikėjimų, prietarų ir liaudies medicinos realijų, retame
leidinyje dabar aptinkame naujų faktų ir apie Sekminių paprotį
rytagones. Išsamumu ir labai gausia iliustracine medžiaga
pasižymi stambi, Klaudijaus Driskiaus studija "Žvejyba Sartų
ežere ir kituose ObeliųKriaunų vandenyse". Vien dėl jos
knygą turėtų nusipirkti ne tik Šiaurės Aukštaitijos žvejai.
Bitininkystės verslą reprezentuoja ir vaizdingas Algimantos
Raugienės straipsnelis.
Kapines,
antkapinius paminklus, pateikdamas nemažai iliustracijų, aprašo
Vacys Milius, šį straipsnį papildo Birutės Žalalienės-Driskiūtės
straipsnis aprašantis Petrešiūnų kaimo kryžius. Stambus,
gausiai iliustruotas ir profesionaliai parengtas Vingaudo Baltrušaičio
straipsnis apimantis gyvenamųjų namų šildymą, apdailą ir
baldus (pasiremta net 64 trobų tyrimu). Estetinį krašto žmonių
suvokimą pristato Rūtos Matuliauskienės-Svirskaitės, Vilijos Grėbliauskaitės
ir Algimantos Raugienės straipsniai apie audinius ir nėrinius. Didžiuliame,
tradiciškai paprotinei teisei Venanto Mačiekaus skirtame
straipsnyje aprašomi apylinkių kaimai, kaimo sueigos institutas,
žemės teisė ir žemėnauda ir bendras gyvulių ganymas.
Kaip
reta daug vietos skirta papročiams. Net 33 informacijomis paremtas
Danutės Kodienės-Daleckaitės ir Stasės Belazarienės-Lauciškytės
kalendoriniams papročiams skirtas straipsnis gana išsamus. Greta
tradicinių švenčių nurodomos ir švęstos sovietmečiu. Švenčių
tyrimus papildo jausmingas dar vienas A. Raugienės straipsnis apie
atlaidus ir K. Driskiaus romantiškas Joninių aprašymas (remtasi
net 21 inf.). Pastarajame straipsnyje sudomina labai platūs nevaržomo
jaunimo elgesio per Jonines aprašymai. Šeimos tradicijų aprašymai
pradedami Birutės Kišūnaitės-Imbrasienės detaliu gimtuvių ir
krikštynų tyrimu. Plačiai aprašytas XX a. jau gana retai
pasitaikantis paprotys vaiko gimimui pažymėti pasodinti medelį.
Taip pat ši autorė pateikė ir gausiai iliustruotą laidotuvių
aprašą. Nemažai fotonuotraukų pateikiama Ritos Ramanauskienės-Dūdėnaitės
bei Jolantos Skukauskaitės straipsnyje apie vestuvių papročius.
Remiantis gausiais pasakojimais (23 inf.) aprašomos tradicinės
vestuvės ir jų kaita sovietmečiu. Taip pat pateikiamas ir dar
vienas Ž. Driskiuvienės straipsnis. Remiantis Dalios Juozapavičiūtės
lauko tyrimų medžiaga pateikiamas trumpas vardinių aprašymas.
Pirmą kartą lokaliniame leidinyje atskirame straipsnyje aprašomi
ir kitos tautybės bei konfesijos atstovų rusų sentikių šeimos
papročiai. Ona Vaičiulytė (remtasi autorės ir Nijolės Veličkaitės
23 aprašais) vaizdžiai aprašė vestuvių, krikštynų ir
laidotuvių papročius. Stambius ir gausiais šaltiniais paremtus
(po 35 aprašus) liaudies medicinai ir liaudies veterinarijai
skirtus straipsnius parašė Alma Vaičiulytė ir Ona Misiūnaitė.
Dar daugiau net 55 žinių pateikėjus apklausė Viktoras Dagys,
pateikęs susistemintą orų spėjimo rinkinį. Spalvingą straipsnį
apie liaudies etiketą pateikia Vilija Janušauskienė, Asta
Driskiuvienė pateikė virš 30 žaidimų trumpų aprašymų. Taip
pat dėmesį patraukia Danos Vainauskienės straipsnis Senovės
tikėjimų liekanos (medžiagą rinko Virginija Balsevičiūtė
ir Vida Olindaitė) ir skyrių baigianti Birutės Žalalienės-Driskiūtės
parengta Uršulės Vaicekauskaitės Petrešiūnų kaimo buities
prisiminimų publikacija.
Taip
pat su tradicine kultūra susiję ir kai kurie Praeities
skyrelio straipsniai. Išskirsiu ir tokio pobūdžio leidiniuose
retai sutinkamą sporto istorijai
skirtą straipsnį Zofijos Vilytės "Tradicinės žirgų
lenktynės ant Sartų ežero (nuo seniausių laikų iki 1976
m.)". Sartų lenktynės visų lietuvių pasididžiavimas,
todėl išsami ir gyva, žmonių pasakojimais paįvairinta jų
istorijos analizė gražus šios knygos akcentas.
Labai
pagirtina, kad ramuviečių leidiniuose įsigali tradicija skelbti
įdomesnius ekspedicijos dienoraščio faktus. Tai pagyvina leidinį,
leidžia suvokti ekspedicijos laisvadienių ir darbo nuotaikas,
respondentų susidariusį požiūrį į medžiagos rinkėjus.
Jaudina paskutinė skyrelio pastraipa: "Šokau su Kraštotiras
mergelu, tai dabar galiu ir mirt".
Apibendrinant
galime teigti, kad tradicinės kultūros analizės spektro įvairiapusiškumu
monografija pranoko visas ankstesnes ir Tradicinės kultūros
skyrelis (apimtimi tai gali būti stambi monografija) yra pavyzdys
ateities monografijoms.
Žiobiškis
Ketvirtoji
Lietuvos valsčių serijos knyga Žiobiškis. Tai
iki šiol didžiausios apimties lokalinė monografija. Ir nors padidėjo
serijos knygų formatas ji netilpo į tūkstantį puslapių ir
kiek kitaip negu ankstesnės skirta ne visam valsčiui o tik
vienai iš trijų Rokiškio valsčiaus parapijų. Taip pat džiugu,
kad 1997 metų vasaros ekspedicija buvo įamžinta vos po trijų metų
ir tai liudija puikią Versmės leidyklos organizaciją ir
galimybes.
Žiobiškio
lokalinės monografijos Etninės kultūros skyrelis pradedamas
Algirdo Černiausko straipsniu apie žemdirbystės papročius.
Autorius įrodė, kad ir šiais laikais žmonių atmintis saugo gana
archaiškų tikėjimų, pavyzdžiui, vertinama iš žaibo trenkto
medžio padaryta žagrė. Trumpame Zenono Žumbakio straipsnelyje
apie medžiotojus aptariami legalieji medžioklės būdai, paminimi
senieji garsesni medžiokliai ir net pateikiamas dabartinių medžiotojų
sąrašas. Materialiosios kultūros aprašymų dalį
labai pagyvina puikus Algio Deksnio straipsnis apie puodžiaus
Prano Deksnio gyvenimą ir kūrybą. Gana neblogos puodžiaus
dirbtuvių ir darbo proceso pieštinės rekonstrukcijos, produkcijos
pavyzdžiai, leidžia suvokti paveldėtas puodininkystės tradicijas
ir yra vertingas šaltinis keramikos tyrinėtojams. Erika Nenartavičiūtė,
rašydama apie naminį audimą, pateikia ne tik darbo procesą ir
turinį, bet ir atskleidžia, kaip ir kada to mokėsi, iliustracinės
medžiagos (jos audinių nuotraukos) pateikiama Genės Deksnytės
straipsnelyje apie audėją Rožę Stalionienę. Gana išsamiame
Elvyros Straševičiūtės straipsnyje apie statybas, pateikiama
gana įdomių pirmojo vainiko surentimo (trobos kampe iškirsdavo
kryžių, įdėdavo pinigų ar per paskutinius mišparus šventintų
žolelių) ir gegnių iškėlimo (pinamas vainikas) papročių aprašymų.
Apibūdinama ir pokarinė statyba, bei miško atsodinimo darbai.
Prie šio straipsnio dera Juozo Navicko studija apie Natkuškio
vienkiemį. Pateikiami statinių planai, nuotraukos, materialinių
realijų aprašymas sudvasinamas aprašant vienkiemio žmones ir net
jų šeimos ir kalendorinius papročius, liaudies mediciną ir
veterinariją. Taip pat liaudies architektūrai skirtas ir dar
vienas Zenono Žumbakio straipsnis apie Žiobiškio špitolę.
Pateikiama ne tik nuotrauka, špitolės ir kiemo planai, kruopščiai
aptariama jos ir net ūkinių patalpų paskirtis, išvardinami
gyventojai. Labai profesionaliai, išsamiai ir kruopščiai parašytas
Vingaudo Baltrušaičio straipsnis apie gyvenamųjų patalpų apšvietimą.
Čia pateikiami labai detalūs apšvietimo priemonių aprašymai,
naudotasi kitais ne tik asmeniniais lauko tyrimais (jie labai
reprezentatyvūs apklausti net 73 žinių pateikėjai, tiesa
nagrinėjamas visas Rokiškio rajonas). Pateikiamos ir glaustos išvados.
Taip pat išsamus ir gyvas Janinos Samulionytės straipsnis apie žiobiškėnų
stalo indus ir įrankius. Gerai, kad neapsiribojama tik formaliu
materialiosios kultūros aprašymu. Analizuojami kasdieniniai, švenčių
ir gavėnios (pasninko) valgiai. Toks funkcinis valgių skirstymas
racionalus ir informatyvus. Aprašomi stalo indai (skirstomi į
valgių ir gėrimų) ir įrankiai, taikliai apčiuopiama ir juos
supusi kultūrinė aplinka. Pateikiama iliustracijų. Ypač vertinga
duonos riekimo rekonstrukcija. Rengiant straipsnį naudotasi gausia
lauko tyrimų medžiaga (16 inf.). Tiek pažintinę, tiek ir mokslinę
vertę turi ir Gražinos Žumbakienės straipsnis apie gėlių darželius.
Pateikiami mokslui
vertingi jų piešiniai ir rekonstrukcijos. Gėlių pavadinimai
pateikiami tarmiškai, literatūriškai ir lotyniškas atitikmuo.
Taip pat aprašoma ir gėlių panaudojimas liaudies medicinai,
gyvenimo ciklo ir kalendorinių švenčių metu. Šiaurės Lietuvoje
ilgiausiai išliko alaus tradicijos. Jas analizuoja Viktoras Dagys.
Pateikiamas detalus alaus gamybos procesas. Pabrėžiama, kad šiame
krašte tai nebuvo verslas, o eilinis darbas. Alų darė kiekviena
šeima. Užsimenama ir apie alaus vartojimo papročius. Tradiciškai
išsamus, daugelį kaimo kultūros segmentų apčiuopiantis Venanto
Mačiekaus straipsnis svarus indėlis į tolimesnius paprotinės
teisės tyrinėjimus. Tai viena išsamiausių lokalinių paprotinės
teisės studijų Lietuvoje. Joje labai plačiai aptariama žemėvalda
ir žemėnauda, kaimo sueiga, šeimos teisė, sutartys, tradicinė
dorovė, šalpa ir seniūno institucija. Su šiuo darbu kiek siejasi
ir Živilės Driskiuvienės bei Danutės Visockienės straipsnis Šeima
ir jos papročiai. Be tradicinio šeimos modelio ir jos narių
tarpusavio santykių aprašymo, liaudies pedagogikos analizės,
atskiri poskyriai pašvęsti mokslui ir požiūriui į kitataučius.
Naudotasi reprezentatyvia medžiaga (17 respondentų) ir literatūra.
Kiek trumpesnis antrasis Ž. Driskiuvienės straipsnis apie
varduves. Tačiau, siauresnis ir tyrimo objektas. Autorė sugebėjo
pasekti ir varduvių nykimo laikotarpį ir išanalizavo to priežastis.
Trumpai paliesti ir gimtadienių papročiai. Neblogas straipsnis
skirtas ir laidotuvių papročiams. Jurgitos Palikevičiūtės
tyrimas gana glaustas, tačiau informatyvus, pateikiamos nuotraukos.
Kalendoriniams
papročiams skirti trys straipsniai. Arūno Vaicekausko straipsnis
Žiemos laikotarpio kalendoriniai papročiai, liudija, kad
labai išsamų straipsnį galima parašyti ir pasinaudojus gana
nedidele lauko tyrimų medžiaga (8 aprašai). Jurgos Černiauskaitės
straipsnyje Kalendoriniai papročiai nuo Velykų iki advento
aprašomi likusieji trys ketvirtadaliai metų ciklo (pavasario,
vasaros ir rudens papročiai). Nors pastarasis straipsnis ir gana
lakoniškas, jame galima surasti ir įdomesnių faktų apie kuriuos
kituose tyrinėjimuose mažai užsimenama. Pavyzdžiui, kad šventinta
Velykų ugnimi pakuriama ir pirtis. Klaudijus Driskius išsamiai
aprašo Jonines. Fiksuotas Lietuvoje dar nežinotas paprotys tą
dieną vaikinams vesti motinas pirmajam šokiui, liudija lietuvių
ir latvių kultūrinius kontaktus. Gana retai aptinkame ir faktą
per Jonines, kaip ir per Sekmines vainikuoti karves. Be Joninių,
aprašomi ir Sekminių papročiai. Nors, atrodytų jos į autoriaus
užsibrėžtą temą neįeina, tačiau, sugretinimas itin vykęs ir
atskleidžia regioninę Joninių specifiką. Anot autoriaus, per
Sekmines pabuvusi ant Moškėnų piliakalnio mergaitė jau buvo
laikoma mergina, tikėta, kad ten pabuvusi, galėdavo pasirinkti
norimo dydžio krūtis (tradiciškai mergystės simbolis). Tokio
papročio anksčiau nefiksuota ir jis yra vertingas tolimesniems
jaunimo amžiaus subkultūros tyrinėjimams. Aprašęs nemažai
archaiškų papročių autorius pripažįsta, kad Sekminės čia švęstos
nuo neatmenamų laikų ir buvusios svarbesnės už Jonines.
Aprašomas ne tik jaunimo, bet ir paauglių ir vaikų
gyvenimas. Pasak Algio Milaknio nepriimti į jaunimo tarpą
rinkdavosi žaidimams. Autoriaus straipsnyje Mitragalio kaimo
vaikų ir paauglių žaidimai Išsamiai aprašyti populiariausi
vaikų ir paauglių žaidimai. Tikėsimės, kad tyrimas priaugančiajai
kartai padės jų išmokti ir taip suvokti ir propaguoti senelių
kultūrą. Daugelį žmogaus gyvenimo erdvės elementų padeda
suvokti stambus sociologinis Anelės Vosyliūtės straipsnis Žmonių
rūpesčiai ir viltys. Nors jis daugeliu aspektų siejasi ir su
kituose straipsniuose gvildentomis temomis, tačiau jas vykusiai
papildo, paaiškina, padeda suvokti to krašto žmogaus gyvenimą.
Manau, tokio pobūdžio straipsnius verta rengti ir kitoms lokalinėms
monografijoms. Etninės kultūros skyrelį baigia Gražinos Dagytės
paskelbta puikiai susisteminta liaudies meteorologijos medžiaga ir
trumpa analizė.
Daug
peno etnologams gali suteikti ir istorikų straipsniai. Pavyzdžiui,
Jono Degsnio straipsnyje Iš Žiobiškio krašto praeities:
pasakoja seni dokumentai pateikiami 1803 metų parapijos metrikų
krikšto, santuokos ir laidotuvių metrikų įrašai. Skaitytojas
gali pastebėti, kad krikštyti vos 12 dienų sulaukę kūdikiai
(kartais net gimimo dieną), krikštamotės dažniausia vedusios
moterys, vestuvių liudininkai tik vyrai, daugiausia mirusių kūdikių
ir mažamečių vaikų. Dažnai krikšto metu nebuvo aklinos sienos
tarp luomų. Bajorų sūnaus krikšto tėvas neretai būdavo
bajoras, krikšto motina baudžiauninkė, dvasininkai ir bajorai
būdavo valstiečių vaikų, net ir pavainikių krikštatėviais.
Taip pat autorius atliko ir demografinius tyrimus, nustatė kad
vyresnių žmonių XIX a. eigoje daugėjo. Tai pat iš dokumentų aišku,
kad dar prieš pat baudžiavos panaikinimą gyvavo didžiosios šeimos.
Taip pat su etnografija siejasi ir nedideliame kalbos skyrelyje
istoriko Kazio Misiaus publikuoti antkapinių paminklų įrašai
(iki 1904 m.).
Taigi,
nors nagrinėtų temų ratas kiek siauresnis negu
Obeliuose.Kriaunose tradicinė žiobiškiečių kultūra
atskleista pakankamai gerai ir įvairiapusiškai.
Širvintos
Ši
knyga įrodo, kad tokios apimties leidinį galima paruošti ir net išleisti
per metus. Dar nenutilo 1999 metais vasarą rengtos ekspedicijos šurmulys,
Versmės leidyklos darbuotojams tarsi burtų lazdele pamojus,
virto išvaizdžia ir stambia didelės apimties knyga.
Penktosios
Lietuvos valsčių serijos knygos Širvintų etninės
kultūros skyrelis pradedamas Sofijos Kanopkaitės, Alionių kaimui
skirtu straipsniu. Jame išskiriami kaimo gyventojams svarbūs
istoriniai periodai, analizuojama krašovaizdžio kaita, fiksuojamas
jo skirstymasis į vienkiemius. Pateikiamas vertingas dar neišskirstyto
į vienkiemius sodybų planas, ne tik etnologui, bet ir kalbininkui
svarbūs suregistruoti kaimo laukų pavadinimai. Be demografinės
analizės, aprašomas grūdų sandėlis, malūnas, karčema, krautuvės,
mokykla. Paliečiama gyventojų turtinė padėtis, santykiai su
policija, socialinė pagalba. Dar išsamesnis Stanislovo Dačkos Širvintų
kaimui skirtas straipsnis, pasižymintis ne tik sodybų ir ūkinių
pastatų išsidėstymo schemomis bet ir buities aprašymais. Trumpai
aptariamas kaimiečių maistas, apranga, Užgavėnių, Velykų papročiai,
vakarėliai, gegužinės, žvejyba, liaudies medicina, laidotuvės
ir daugelis kitų etninės kultūros raiškos elementų. Ir nors jie
išdėstyti gana padrikai, susidaro gyvas kaimo žmonių gyvenimo
vaizdas. Tradiciškai išsamus, daugelį kultūros elementų
apimantis, papročių
teisei paskirtas Venanto Mačiekaus straipsnis. Jis supažindina su
įvairiais širvintiškių žemėvaldos ir žemėnaudos, kaimo
savivaldos aspektais. Kad širvintiškiai dar prieš pusamžį buvo
išsaugoję nemažai archaiškų tikėjimų, liudija Algirdo Černiausko,
žemdirbystės papročiams paskirtas straipsnis. Pavyzdžiui tikėta,
kad nuo Užgavėnių likusiais nesūdytais taukais patepus plūgą,
žiema nebesugrįš (nebus šalnų). Gana vaizdingomis schemomis
papuoštas Gražinos Žumbakienės straipsnis apie Jasiškių kaimo
želdinius (gėlių darželius, kambarines gėles ir daržus. Prof.
Vacys Milius aprašo širvintiškių kapines. Aptariami ir
palaidojimai šventoriuje, kapų puošyba ir priežiūra, antkapinių
paminklų įrašai ir kapų priežiūra. Eilę straipsnių paskelbė
Laimutė Bikulčienė. Ji pirmoji šios serijos knygose suregistravo
apylinkių tautodailininkus, straipsnį paskyrė ir siūlų dažymui
(pateikiami augalų kuriais dažė lotyniški pavadinimai). Tokių
straipsnių parašyta labai nedaug ir manau jis turi ne tik pažintinę,
taikomąją, bet ir mokslinę vertę. Taip pat ši autorė paskelbė
ir gimtuvėms ir vaikų auginimui skirtą straipsnį, kur
suregistruoti apylinkėje žinomi draudimai nėščiai moteriai,
aprašoma kūdikių priežiūra, užsiminta apie vaikų vardus ir išdaigas.
Šį straipsnį praplečia tradiciškai išsamus ir sklandžiai parašytas
Živilės Driskiuvienės straipsnis apie šeimą ir vaikų auginimą.
Naudojamasi ne tik lauko tyrimų medžiaga, bet ir kitų autorių
tyrinėjimais. Be tradicinių šeimos santykių, liaudies
pedagogikos, šeimos švenčių tiriamųjų aspektų aptariamas ir
gedulo nešiojimas, bei santykiai su kitataučiais. Gana originali
ir Alfonso Balsevičiaus publikacija 1984 m. vykusių vestuvių
aprašymas. Profesionaliai parašytas ir liaudies mediciną tyrinėjančio
doktoranto Ramūno Trimako šiai temai skirtas straipsnis,
papildytas dar vienu L. Bikulčienės liaudies medicinai skirtu
straipsneliu. Ši autorė parašė dar vieną straipsnį, kuriame
atskleisti lietaus nuspėjimo būdai. Monografijos etninės kultūros
skyrelį vėl baigia sociologės Anelės Vosyliūtės straipsnis. Ši
kartą jos pateikiami gyvenimo istorijų aprašymai dar išsamesni
negu publikuotieji Žiobiškio monografijoje, o apylinkės žmonių
gyvenimo vaizdas pateikiamas dar visapusiškiau ir spalvingiau. Taip
pat nemažai vertingų duomenų etnologams galime aptikti ir kituose
skyreliuose.
Kaip
matome iš šios monografijos gana detalų tradicinės kultūros
vaizdą, pasitelkiant vietos kraštotyrininkus gali pateikti ir ne
itin gausus autorių būrys.
Išvados
Lietuvos
valsčių serijos knyga unikalus Lietuvos kultūros paveldo
reiškinys, savo mastu neturintis analogo ne tik Lietuvoje, bet ir
kaimyniniuose Pabaltijo kraštuose. Tai vienas iš iškiliausių
Lietuvos tūkstantmečio programos projektų. Jis prasmingas,
svarbus ir remtinas.
▲2004 07 27
|
|