Aukštadvario kraštovaizdžiu apžavėta
Dovilė Javinskaitė
|
Galvė, 2010 05 28, Nr. 21 (7389)
|
|
Galima sakyti, esu suaugusi
su Aukštadvario kraštovaizdžiu, sako vilnietė Ona
Gaidamavičiūtė. |
Esame
gamtos dalis - primena fotografė Ona Gaidamavičiūtė. Jauna
veikli mergina, gyvena Vilniuje, tačiau jos asmenybės formavimuisi
didžiulę įtaką turėjo Aukštadvario apylinkių (Trakų raj.)
kraštovaizdis, ataidintis ir merginos kūryboje.
Kaip
nutiko, kad gimusi Vilniuje, augote Aukštadvaryje?
Patikslinsiu didžiumą vaikystės, jaunystės praleidau Mamos
ir senelės tėviškėje prie Stakliškių. O į Aukštadvarį
tekdavo dažnai su tėvais atvažiuoti ir čia, miškų apsuptyje,
pagyventi.
Ką
Jums reiškia šis kraštas, ar dažnai ten grįžtate?
Tai kaip mano pačios dalis. O sugrįžti stengiuosi kuo dažniau.
Ar
tai, jog augote tokiame gražiame gamtos kampelyje, lėmė, kad mėgstamiausi
fotografijų motyvai yra augmenija ir gyvūnija?
Manau, kad taip.
Jūs
ir fotoaparatas. Kada prasidėjo mėgėjiška draugystė, peraugusi
į rimtas parodas?
Draugystė su fotoaparatu prasidėjo nuo pirmųjų studijų metų
Vilniaus dailės akademijoje. Mes, menotyrininkai, turėjome
fotografijos kursą. Fotografavau juostiniu Zenitu ir užsikabinau:
vaikštinėdavau po savo krašto apylinkes laukus ir miškus, ir
fotografuodavau gimtą peizažą, augmeniją.
Kokiose
parodose esate dalyvavusi?
Nuo mažens piešdavau, dalyvavau vaikų piešinių konkursuose,
televizijos laidose vaikų piešinių konkursuose Mano
pasaulis.
Surengtos ir piešinių, ir fotografijų parodos:
1986 m. piešinių paroda Vilniaus Lėlės teatre;
1991 m. piešinių paroda Santa Cruzo mieste, Kalifornijoje,
vaikų piešinių muziejuje (organizavo Childrens Art Foundation);
1995 m. piešinių, tapybos paroda Jiezno vaikų muzikos
mokykloje;
2003 m. fotografijų paroda Vilniuje, šv. Jonų bažnyčioje;
2003 m. fotografijų paroda Molėtų krašto muziejuje.
Ar
monografijos Aukštadvaris sumanytoja esate Jūs? Kaip gimė
ši idėja?
Tiesiogiai ne, nors ši idėja ir man kelerius metus kirbėjo
mintyse. Šios idėjos sumanytoja Aukštadvario seniūnė Jadvyga
Dzencevičienė ir visa pirminė monografijos iniciatyvinė grupė
(dabar ši grupė kur kas didesnė): mokytojas, Aukštadvario kraštotyros
muziejaus vedėjas Kazys Venckus, Aukštadvario regioninio parko
direktorius Vaclovas Plegevičius, Aukštadvario bendruomenės
pirmininkė Janina Stadalnykienė. Būtent šie iniciatyvūs žmonės,
tikri Aukštadvario patriotai 2010 m. vasario 25 d. leidykloje
Versmė pasirašė ketinimų protokolą leisti monografiją
Aukštadvaris.
Kuo
Jus žavi Aukštadvaris?
Pirmiausia įstabiu kraštovaizdžiu, gamta ežerais (kurie
su Tėčiu kartu išplaukioti ), upėmis, retais paukščiais ir
augalais. Galima sakyti, esu suaugusi su Aukštadvario kraštovaizdžiui,
ypač su Kristaus Atsimainymo bažnyčia, nuo kurios atsiveria Aukštadvario
ežerija, su Aukštadvario vandenimis. Aukštadvario bažnyčioje
esu krikštyta.
Esate
gamtininkė-ornitologė. Ar tai yra pomėgis, ar esate susijusi su
šia veikla pagal išsilavinimą?
Deja, pagal išsilavinimą nesu biologė. Nors, 1997 metais baigusi
Prienų Žiburio gimnaziją, buvau be konkurso priimta
studijuoti biologiją Vilniaus universitete. Baigiau Neakivaizdinę
jaunųjų ornitologų draugiją Lietuvos jaunųjų gamtininkų
centre. Visgi tada pasirinkau lietuvių filologijos studijas VU, o
po kelių metų ir menotyros.
Kada
pradėjote domėtis paukščiais?
Domėtis paukščiais, ornitologija pradėjau 9 klasėje. Tada ramybės
nedavė vienas sode ant šakos tupintis paukštis. Paėmiau tėčio
žiūronus ir jį stebėjau. Greitai išsiaiškinau, kad tai
kikilis. Tais pačiais metais Stakliškių apylinkėse (kaip ir
visoje Lietuvoje) vyko baltųjų gandrų apskaita. Į mūsų sodybą,
kur jau 20 metų peri baltieji gandrai, atvyko Lietuvos ornitologų
draugijos (LOD) nariai, kurie paliko informacijos apie LOD veiklą,
į kurią ir aš pamažu įsitraukiau.
Myliu visus paukščius, o gražiausi ir įdomiausi man pilkoji
gervė ir juodasis gandras, kurį jau nemažai laiko svajoju
nufotografuoti.
Kas
nulėmė tokią plačią Jūsų pasaulėžiūrą?
Iš tiesų nuo vaikystės domiuosi įvairiais dalykais. Manau, tai lėmė,
kad augau ir gyvenau harmoningoje aplinkoje, gamtos apsuptyje. Mes
visi esame gamtos dalis, tik kai kurie nuo jos savo savasties
atitolę. Žmogus turi būti universalus (tokios nuostatos ypač
laikytasi Vakarų Europos Renesanse), nors dabar, (post)modernybės
laikais, dažnai labiau vertinama siaura specializacija negu platus
akiratis.
Ar
palaikote ekologiškas idėjas ir praktiškai, kaip tai lemia
gyvenimo būdą?
Taip, šios idėjos kertinės mano gyvenime. Jeigu nuolat gyvenčiau
kaime, versčiausi ekologiniu ūkininkavimu.
Ekologinės idėjos, galima sakyti, yra giminės (iš tėčio pusės)
tradicija. Mano teta, tėčio sesuo Elena Grajauskienė (su vyru
Stanislovu), gyvenantys Alantoje (Molėtų raj.) vieni
ekologinio ūkininkavimo pradininkų Lietuvoje. Ekologiškai ūkininkauja
ir tėčio brolis Pranas Gaidamavičius, Gilučių kaime (Elektrėnų
sav.) turintis gausų avių ūkį.
Kokioje
šeimoje augote? Ar tėvų veikla turėjo įtakos Jūsų kelio
pasirinkimui?
Mano Mamytė Ona Gaidamavičienė buvo labai meniškas žmogus
(nors pagal specialybę inžinierė), ji mane nuo mažens
skatino piešti, vežiodavosi po parodas (tuometinius Parodų rūmus
Vilniuje), siūdavo ir megzdavo originalius drabužius. O Tėtis
Stasys Gaidamavičius ilgus metus dirbęs tuometiniuose Vilniaus
elektros tinkluose, be galo mylėjo gamtą, gamta jam buvo atgaivos
ir poilsio versmė. Jis mėgdavo žvejoti, o mane veždavosi į
keliones po gamtą ir į žvejybą.
Esate
literatūros mėgėja. Su kokia knyga rastumėte pačią arčiausią
savo gyvenimui paralelę? Kodėl?
Manau, kad su žydų kilmės Estijos poeto Jaano Kaplinskio knyga
Vakaras grąžina viską dėl artimos meditatyvios
gamtos pajautos.
Visą gyvenimą artima ir Janinos Degutytės gamtos lyrika, taip pat
universali ir žodinė, ir vaizdinė Leonardo Gutausko kūryba.
Ar gamtos mylėtojai miesto šurmulyje netrūksta žalumos ir ramybės?
Labai trūksta, būtent savaitgaliais ir stengiuosi ištrūkti į
gamtą atsigauti, atgauti vidinę ramybę, harmoniją. Mieste labai
jaučiasi žmonių susvetimėjimas, irzulys, abejingumas vienas
kitam.
Rašote
apžvalginius parodų straipsnius. Kaip Jūs, meno kritikė,
vertinate metamorfozes meno srityje? Ar šiuolaikinis ir dažnai
nesuprantamas menas neišstumia tradicijų ir profesionalumo?
Konceptualumo, kurį įvardyčiau kaip tam tikrą atotrūkį nuo
tradicijos, dozė mene tikrai nekenkia. Bet aš esu prieš
naujausias drastiškas meno tendencijas, vadinamąjį lavonmenį,
kaip taikliai yra pasakęs kultūrologas Mindaugas Peleckis, kurį
dažnai propaguoja Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) parodų erdvė.
Vienos meno šakos paveikesnės tradicijai, kitos mažiau.
Pavyzdžiui, grafikos menas dėl sudėtingo technologinio įgyvendinimo
savo forma išlieka daugiau ar mažiau tradiciškas.
Kas
Jums yra menas?
Menas tai laisvės ir kūrybos erdvė, perteikianti
subtiliausius žmogaus dvasios virpesius, terpė, atverianti
meditacijos, taip pat ir vizijų erdvę. Tai sfera, kurioje
susilieja praeitis ir dabartis, šiapusybė ir anapusybė, pasaulio
ir vidinės erdvės patirtis:
Pilkosios pečialindos tyli
giesmė
Cilp cilp calp cilp cilp calp
Lyg upokšnio čiurlenimas
sukrutina širdį.
Tai tekantis laikas
Iš gyvenimo į mirtį, iš mirties
į gyvenimą...
Noriu pabaigti poetės Janinos Degutytės eilėmis, kurios
tarsi mano gyvenimo moto:
Gyventi kaip medis, kaip žolė ar plaštakė. Nežiūrint į
juodai Baltą ciferblatą su negyvais skaitmenimis. Matuoti laiką
pagal rugių žydėjimą ir laukų kvapą, pagal paukščių
atsisveikinimą ir sugrįžimą. Rytoj vėl - į betoną, į
stiklą, į geležį. Paimsiu ant rankų benzinu pakvipusią gatvę,
sakysiu jai: Viešpatie, kokia tu išdykusi ir neprotinga, o
nori, kad
aš tau paklusčiau.
Nuotraukos Onos Gaidamavičiūtės
|