|
F. Kauzonas: Išlindo VSD ranka. Lietuviški giljotinos ypatumai
Ferdinandas KAUZONAS Respublikos
apžvalgininkas |
Respublika, 2011 10 20, Nr. 243 (6491)
|
Šiandien, kai su globalizmu
kolaboruojantys politikai ir jiems patarnaujantys politinio,
asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojai, keliaklupsčiaudami
prieš didesnį, svarbesnį, galingesnį, stengiasi iš mūsų išpumpuoti
paskutinius tautos ir valstybės orumo gurkšnius, vis dažniau ateina
į galvą keista mintis. Ar tai, ką jie daro, jau reiškia, kad
kultūros ministrą Arūną Gelūną, jo patarėją etnologą Imantą Melianą,
švietimo ir mokslo viceministrę Neriją Putinaitę, kai kuriuos kitus
politikus ir istorikus jau galime lyginti su giljotina, ar dar ne?..
Pasakas - lauk!
Ar dar atsimenate Vytauto Klovos Pilėnus?
Jau nebe? Jau tik vienas kitas? O Aš papuošiu žirgo galvą pinavijom
dar atsimenate? Žinoma. Tai va, ši daina - apie tuos laikus, kai
lietuviai ne giljotinomis, o kalavijais kryžiuočių galvas kapojo, o
žirgų galvas pinavijomis puošė. O šita graži daina - Ūdrio arija iš
operos Pilėnai, lietuvių istorinės, herojinės nacionalinės operos.
Ji buvo sukurta praėjus vos keleriems metams po Stalino mirties. Dar
gūdžiu tarybmečiu ji, kaip ir padavimas apie karalių Margirį ir jo
narsiuosius lietuvius pagonis, pasirinkusius veikiau mirtį nei
negarbę, stiprino mūsų tapatybę, ugdė lietuvio savimonę. Ištisos
kartos augo iš Pilėnų pelenų.
Tai pasakykite man, kodėl reikėjo iš
mūsų atimti Pilėnus, kodėl reikėjo duoti tribūnas keistiems Lietuvos
istorikams, kurie, remdamiesi kryžiuočių kronikininkais, ėmė skelbti,
kad Margiris ir jo kariauna buvo bailiai ir iš baimės išsižudė?
Kokiam avinui nuo tokios kryžiuočių tiesos lengviau pasidarė
gyventi?
Tai pasakykite, kam reikėjo
šluostytis kojas į tautos patriarchą daktarą Joną Basanavičių?
Filosofei Putinaitei, kad taptų prezidento patarėja, o paskui ateitų
į Švietimo ministeriją ir atsisėstų į viceministro krėslą? Ar
Vladimirui Putinui, kad lengviau būtų susigrąžinti tai, ką prarado
Gorbačiovas.
Ir dar pasakykite, kodėl nuo
globalizmo slogos pridusę veikėjai jau ima abejoti Kudirka, Daukantu
ir gundo tai daryti mus visus?
O kodėl tyčiojamasi iš Venesuelos
žurnalistės Jūratės Statkutės-de Rosales? Kodėl į knygas Didžiosios
apgavystės, Senasis aisčių giminės metraštis jos surašytos
gilesnių nei šiandienėje Lietuvoje priimtos šaknų paieškos kai kurių
mūsų sekliau kapstančių istorikų yra skelbiamos jovalu, nesąmonėmis,
grafomanijos šedevrais? Tai kuo paaiškinsime, kad Lietuvos žmonės
taip skaito jos knygas, kad paskutiniąją, Europos šaknys ir mes,
lietuviai, Versmės leidyklai teko kartoti keliskart ir knyga tapo
metų bestseleriu? Ar tai nereiškia, kad visuomenė, taip aistringai
tiesdama rankas prie šios knygos, būtent tokiu būdu priešinasi jos
šaknų, jos atminties kapojimui? Visuomenei visai nesvarbu, kad
autorė nėra istorikė profesionalė, nesvarbu, kad ne viskas jos
samprotavimuose pakankamai argumentuota. Skaitytojui svarbu, kad
būdama taip toli nuo Lietuvos ponia Jūratė, kilniausių jausmų mūsų
protėviams vedama, bando mus gelbėti - grąžinti pasididžiavimą
garbinga praeitimi ir žūtbūtinį troškimą išsilaikyti žvarbiuose
globalizacijos vėjuose.
Profesorius Bumblauskas aiškina
knygos pasisekimą kiek kitaip. Pasak jo, kol esame toli nuo
civilizacijos ir neturime normalios istorijos, vienintelis metodas
ją susikurti yra liaudiškoji etimologija, sąskambių etimologija. Ir
koks velnias jį, profesorių, patraukė už tos vietos, už kurios
patraukus žmogus praranda gebėjimą patylėti: Lietuviai - tauta,
kuriems dar pasakų reikia. Tai reiškia, kad nesame subrendę.
Vadinasi, tai reiškia dar ir tai,
kad normalios istorijos neturime, o pasakas, legendas, mitus - lauk?
Pilėnus lauk, Basanavičių lauk, Kudirką, Daukantą - lauk. O gal
būtent todėl, kad visa tai metame lauk, ir tampame vis labiau
nesubrendę?
Algimantą Liekį - lauk!
O už ką lauk daktarą Algimantą Liekį,
visai neseniai išleidusį ne pasakas, ne legendas ar mitus, o lenkų
skriaudų istorijos dvitomį Juodieji Lietuvos istorijos puslapiai?
Už tai, kad remdamasis istorijos šaltiniais, kitų knygomis į vieną
vietą surinko visą dviejų tautų ir valstybių santykių istoriją.
Visokių tų santykių, žinoma, būta. Vien ko verta Pilsudskio laikų
lenkų nusikaltimų Vilnijos lietuviams chronologija. Tai dabar
kaposime ir šio krašto lietuvių šaknis, kuriose tiek heroizmo, tiek
aukojimosi už lietuvių kalbą, už lietuvybės išsaugojimą. Ir visa tai
lauk? Ar todėl, kad nei kalba, nei lietuvybė šiandien neatitinka
laiko dvasios ir turi nuskęsti paikose globalybėse, pasiduoti
bestuburiam lankstymuisi prieš didesniuosius?
Liekį - lauk? Už tai, kad Liekis
galvoja kitaip nei etnologas Imantas Melianas, šiuo metu dirbantis
kultūros ministro Arūno Gelūno patarėju. Beje, jis ir grafomanijos
šedevrų bei kitų komplimentų, adresuotų Jūratės Statkutės-de
Rosales tyrinėjimams, autorius. Taigi šitas autorius, šitas
etnologas patarėjas išties galvoja kitaip. Kultūros ministerijos
surengtoje mokslinėje-praktinėje konferencijoje jis ir samprotavo
visai kitaip: Vieną kartą reikia baigti tas nesąmones su vadinamąja
Liūdnąja Lietuva ir neva nutautintais bei sulenkintais
lietuviais, nes jei iš tikrųjų būtų taip lengva per 19 metų
nutautinti tautiškai neva apsisprendusius vietinius gyventojus, tai
ko mes dabar nesugebame per dvidešimt atkurtos nepriklausomybės metų
jų atgal atitautinti?
Patarėjas etnologas, matote, nustatė,
kad Vilniaus kraštas buvo lenkintas tik 19 metų. O Liekis, matote,
teigia, kad Lietuvos lenkinimas buvo vykdomas ištisus šimtmečius.
Todėl Liekį - lauk. Ir Vytautas Landsbergis sako: Liekį - lauk! Jo
vadovaujamas partijos Politinis komitetas net tokį protokolinį
nutarimą priėmė. Liekį lauk. Nes Liekis, matote, dar ir
pseudospecialistas. Ne istorikas. Ir šitą nustatė etnologas Melianas,
istorikas ir tikras specialistas.
Ar kartais šitas specialistas nėra
tas pats Imantas Melianas, kuris dirbo Saugumo departamente? Jeigu
tas pats, o turiu įtarimą, kad taip ir yra, tai jis baigė Vilniaus
universitetą tais pačiais metais, kuriais buvo iš saugumo išvytas.
Kada pradėjo studijuoti, neaišku - anketose, kurias teko peržvelgti,
nėra. Bet aš manau, kad jeigu saugume dirbdamas baigi universitetą,
tai visai nesvarbu, kada tu tuos mokslus pradėjai. Ir dar viena
neaiškybė - šnekinau porą žinomų etnologų, nė vienas etnologo
Meliano nežino. Ir dar: Vilniaus universitetas, kurį, Meliano manymu,
jis yra baigęs, etnologų nerengia.
Tačiau tai visai nesvarbu. Svarbu,
kad etnologas Melianas apie Vilnijos lenkus, maištaujančius prieš
lietuvių kalbą ir Lietuvos įstatymus, žino ir viešai visiems skelbia:
Lietuvos lenkai kelia pavojų Lietuvai ne ką daugiau nei Lietuvos
žemaičiai. Kokia žavi minčių darna: panašiai mąsto ir Valdemaras
Tomaševskis, siūlantis žemaičiams reikalauti, kad Žemaitijos
miestelių ir gatvių pavadinimai būtų rašomi dviem kalbomis -
lietuvių ir žemaičių. Ar kartais panašiai nemąsto ir ministras
Gelūnas, parengęs įstatymo projektą, numatantį dvikalbius gatvių
pavadinimus, iš esmės liečiantį tik Vilniją. Kaip buvusios, o gal
naujos okupacijos ženklą.
Himnas
Energetikos jau nebeturime. Kultūros
- gal net per daug, tik tas dalykas, kurį dabar dažniausiai vadiname
kultūra, Lietuvoje niekada nebuvo vadinamas kultūra. Lietuvių kalba
dūsta nuo provokacijų prieš ją. Televizija - dar viena dvasinės
giljotinos mašina. Nepriklausomybė - nei ekonominės, nei politinės.
Valstybė?.. O kas yra valstybė be viso šito?
Tai palikite mums bent atmintį,
šaknis, istoriją. Net jeigu istorija paremta legendomis ar mitais,
ji galbūt kada nors mūsų vaikaičiams ar provaikaičiams taps pagrindu,
nuo kurio jie dar pajėgs atsispirti.
Visada krūpteliu klausydamasis vaikų,
giedančių Lietuvos himną. Štai labai įdomu, kas jų galvutėse verda,
kai jie taria šias frazes: Tu, didvyrių žeme... ir Iš praeities
tavo sūnūs te stiprybę semia. Štai kai himną gieda politikai, aš
žinau, kas jų galvose dedasi. Nes žinau, iš kur jie semiasi stiprybę...
Trumpasis istorijos kursas
Giljotina - galvų kapojimo mašina,
sugalvota daktaro Giljoteno (Guillotin) ir įteisinta Prancūzijoje
didžiosios revoliucijos metais. Iš pradžių buvo giljotinuojama
buržuazija, net karalius Liudvikas XVI ir jo žmona Marija Antuanetė,
paskui tie, kurie giljotinavo šituos. Manoma, kad iki revoliucijos
pabaigos, 1799 metų, aikštėse buvo nukirsdinta apie 15 tūkstančių
galvų.
Šiaip jau niekas anuomet tokių
baisybių baisybėmis ir nelaikė. Buvo įteigta, kad žmogui neskauda -
mirtis ateina akimirksniu. Jis nieko nejaučia. Be to, paprastai
valdžia giljotinuodavo savo ir tautos priešus: kitaip galvojančius,
kitaip kalbančius, kitaip besielgiančius.
|
|