|
Storėjant monografijai "Žemaičių Naumiestis", mažėja
istorinių pasakų
Dr. Zigmas MALINAUSKAS |
www.silutesnaujienos.lt, 2011 09 20 |
Nuo 1994 m. "Versmės" leidykla
vykdo projektą "Lietuvos valsčiai". Rengiami ir leidžiami vienodos
struktūros Lietuvos istorijos leidiniai apie miestus, miestelius,
vienkiemius, apie jų istoriją nuo seniausių priešistorinių laikų iki
mūsų dienų. Aprašomos kovos dėl Nepriklausomybės, tradicinė kultūra,
verslai, papročiai, liaudies išmintis, bažnyčios, įžymūs žmonės,
tarmių ir vietos šnektų ypatumai, tautosaka, tautinės mažumos ir kt.
|
Žemaičių Naumiestis |
Dabar šiai unikaliai, net kelis
šimtus tomų galinčiai pasiekti serijai jau priklauso 20 monografijų
(25 tomai).
2000-ųjų rudenį užsimezgė planai pradėti ir Žemaičių Naumiesčio
valsčiaus monografiją - "Versmės" leidykla pasiūlė Žemaičių
Naumiesčio kraštiečių draugijai imtis leidybinio bendradarbiavimo.
Surengtos 3 ekspedicijos
Siekiant surinkti medžiagos knygai, 2002-2004 m. buvusiame Žemaičių
Naumiesčio valsčiuje surengtos 3 tiriamosios ekspedicijos. Apie 40
mokslo darbuotojų tyrinėjo įvairius objektus, svarbias etninės
kultūros sritis. Vėliau buvo ištirta miestelių architektūra,
sakraliniai objektai, kapinės, Žaliojo kalno parkas.
Archeologai A.Girininkas ir G.Zabiela, kasinėdami Žaliakalnio
dvarvietės šlaitus, nustatė, jog aukščiausia jo dalis yra
piliakalnis. Pilies medžio gynybinės sienos fragmentai parodė, kad
jos amžius gali siekti 49 m. prieš Kr. - 81 m. po Kr. Šis
piliakalnis ir viduramžių kapinynas apačioje tapo naujai saugomais
respublikos objektais.
Archeologinės ekspedicijos dalyviai prisidėjo prie Žakainių
piliakalnio šlaitų tvirtinimo darbų būtinumo pagrindimo ir tie
darbai buvo atlikti.
Džiugu, kad profesionalūs menotyrininkai ištyrė visus 6 valsčiaus
sakralinius statinius. Įvertinta Degučių trikampės formos medinės
bažnyčios avarinė būklė, o menotyrininkės dr. A.Aleksandravičiūtės
straipsnis apie šios bažnyčios menines vertybes padėjo nustatyti jos,
kaip kultūros paveldo, vertę. Ši informacija padėjo gauti 1,5 mln.
Lt lėšų iš Europos ekonominės erdvės bei Norvegijos fondų ir
bažnyčia buvo restauruota.
Parengta pusė monografijos
2001 m. leidinį parėmė Šilutės savivaldybė ir Žemaičių Naumiesčio
seniūnija. Projektui ir jo koncepcijai su 40-60 autorių 2001 m.
rudenį pritarė kraštiečių susirinkimas.
Džiugu būtų, kad Šilutės savivaldybės atstovai vertintų dar
neišleistos monografijos indėlį kultūrinio paveldo išsaugojime ir
suteiktų trūkstamų lėšų monografijai rengti ir spausdinti.
Šiuo metu jau parašyta 50 proc. monografijos straipsnių ir jie
maketuojami. Moksliniai monografijos straipsniai dedami į "Lietuvos
lokalinių tyrimų" svetainę adresu: www.llt.lt.
Gyveno jau akmens amžiuje
Tarpukario Lietuvoje Tauragės apskrities Žemaičių Naumiesčio
valsčius pagal gyventojų skaičių buvo ketvirtas tarp 13 didžiausių
apskrities valsčių (1923 m. buvo 9154 gyventojai). Tačiau dėl
didelio nuotolio nuo tyrimo centrų, čia nebuvo atlikti sisteminiai
archeologiniai, istoriniai ir kiti tyrimai. Lokalinės monografijos
apie Žemaičių Naumiesčio valsčių rengimas prisideda prie pirmųjų
šios teritorijos tyrimų.
Rasti archeologiniai akmeniniai dirbiniai leidžia teigti, kad
naujajame akmens amžiuje šiame krašte jau gyveno žmonių. Šalia
Žemaičių Naumiesčio ir Gardamo išlikę pilkapiai byloja, kad čia I
tūkst. pr. Kr. (pilkapiai egzistavo iki V a. po Kr.) buvo nemažai
gyventojų ir jie priklausė Žemaitijos kultūros arealui.
Žmonių gyventa ir vėliau. Nustatyta, kad I tūkst. pr. Kr. pab. ir I
tūkst. po Kr. Vanagiuose jau buvo įtvirtintas piliakalnis (6700 kv.m).
Tai didžiausias piliakalnis tarp Minijos, Veiviržo, Jūros ir Nemuno
upių.
Piliakalnių sistema apie Žemaičių Naumiestį (Vanagiai, Juodžiai,
Venckai, Laukstėnai, Šyliai) rodo, kad XIV a. čia atkakliai gintasi
nuo kryžiuočių. Ši Karšuvos žemės Pagraudės teritorijos dalis įėjo į
lietuvių gynybinės sistemos pilių tinklą. Vanagių pilių sistema buvo
vienu iš lietuvių gynybos nuo kryžiuočių centrų.
Tačiau XIV a. pabaigos kryžiuočių kelių aprašymuose jokių
gyvenviečių jau nebeminima. Teritorija buvo tapusi dykra. Tik po
Melno taikos (1422 m.), vykstant vidinei kolonizacijai, ši miškinga
Lietuvos teritorija tapo Prūsijos pasieniu ir vėl buvo pradėta
apgyvendinti iš naujo.
Ji vystėsi kaip Pajūrio pavieto Kvėdarnos valstybinio dvaro dalis ir
1561 m. Valakų inventoriuje įvardijama kaip Gardamo vaitija. Čia
fiksuoti tik trys - Gardamo, Vanagių ir Juodžių kaimai, kuriuose
buvo 91 sodyba. Laisvi dar buvo likę 75 valakai.
Vėliau, per didįjį marą, 1709-1711 m., gyventojų itin sumažėjo ir
iki XVIII a. vidurio didėjo lėtai. Tik XIX a. gyventojų pradėjo
gausėti sparčiau, o tai sietina tiek su dvaro ekonomine raida, tiek
su besivystančiais prekybiniais santykiais su kaimynine Prūsija.
Karo su kryžiuočiais padariniai buvo justi ir vėliau, miesteliams
kuriantis. Gardamas miesteliu tapo 1651 m. (vėliau sunyko), o
Vanagiai (Naumiestis) - 1750 m.
Taisomos istorinės klaidos
Besidomintiems krašto praeitimi, ypač ieškantiems savų šaknų, turėtų
būti aktualūs archyvuose surasti dvarų inventoriuose 1561 m., 1640
m,, 1738 m., 1755 m., 1850 m. fiksuoti gyvenusių valsčiaus gyventojų
ir 1843-1846 m. katalikų parapijiečių vardiniai sąrašai, kurie
numatomi paskelbti būsimoje monografijoje. Jų, ir kitų archyvinių
dokumentų, tyrimas leido nustatyti pirmus gyvenviečių paminėjimo,
bažnyčių pastatymo, parapinių mokyklų įkūrimo datas.
Pirmi istoriografiniai tyrimai jau projekto pradžioje leido paneigti
viešojoje erdvėje ir enciklopedijose platinamas istorines pasakas ir
prasimanymus apie Žemaičių Naumiestį, kaip kad čia 1360 m. pastatytą
kryžiuočių pilį, 1531 m. buvus pirklių ir amatininkų bendruomenę,
1532 m. - mokyklą, o 1650 m. - miestelį ir valsčiaus centrą,
Naumiesčio dvarą ir kita.
Tai datos, susijusios su trimis skirtingais Naujamiesčiais Lietuvoje
ir Prūsijoje. Iš tiesų, jokio Naumiesčio iki 1750 m., kada Vanagiams
suteikta prekybinė privilegija, nebuvo. Buvo tik Vanagių kaimas,
kuris nuo 1561 m. priklausė Pajūrio pavieto Kvėdarnos dvaro Gardamo
vaitijai.
Dvarų inventoriai Naumiestį, kaip miestelį, pirmą kartą su
vardiniais gyventojų sąrašais fiksuoja tik 1755 m. Jis priklausė
Kvėdarnos dvarui. Tam dvarui jis tebepriklausė ir 1820 m., tik jau,
kaip ir Gardamas, turėjo palivarko statusą.
Naumiesčio dvaras pirmą kartą minimas tik XIX a.
viduryje-valstybinių žemių liustracijos arba revizijos inventoriuje.
Tada, naikinant baudžiavą, pirmą kartą buvo sukurtas ir Naumiesčio
valsčius.
1650 m. data, kartojama daugelyje enciklopedijų iki šių dienų, kaip
Žemaičių Naumiesčio, iš tiesų priklauso Šakynai, tuo metu
besivadinusiai Naujamiesčiu.
Žydai įsikūrė daug vėliau
|
Šventinės iškilmės Naumiestyje, 1928 10 27 |
Gaila, kad kai kurie ambicingi
autoriai straipsniuose ir interneto svetainėse tiražuoja ir kitas
klaidingas žinias, pavyzdžiui, apie ankstyvą žydų apsigyvenimą
Naumiestyje. Esą jie čia įsikūrę 1527 m., o 1531 m. jau buvusi 1000
žydų bendruomenė, veikusi pradžios mokykla, 1616 m. pastatyta
sinagoga. Tai gryni prasimanymai.
Tuo metu dabartinio Žemaičių Naumiesčio vietoje buvo tik Vanagių
kaimas, ir jame 1561 m. buvo tik 30, 1640 m. - apie 50, 1737-1738 m.
- 13 dūmų (valstiečių ūkių).
Pirmas neįvardytas žydų kilmės gyventojas minimas nuomojęs Degučių
smuklelę 1737 m.
1750 m. Vanagių k. teritorijoje įkurtas miestelis jau buvo
įvardijamas Naumiesčiu ir jame 1755 m. gyveno
37 šeimos, iš kurių 24 (64,9 proc.) buvo žydų, 6 prūsų, 6 lietuvių,
1 vokiečių kilmės. Tais metais tarp 149 vaitijos kaimiškų dūmų tik 3
priklausė prūsams, o vienas dūmas - vokiečiui.
Pirmiausia kūrėsi katalikų parapijos
Inventoriniai faktai taip pat rodo, kad samprotavimai apie liuteronų
bendruomenės buvimą Gardamo vaitijoje: Vanagių, Naumiesčio
apylinkėse XVII, XVIII a. pirmoje pusėje, juolab anksčiau, yra
nepagrįsti.
Vaitija buvo karališkos valdos dalis, todėl vietinių liuteronų
atsirasti negalėjo, nes čia valdovai steigė tik katalikų parapijas
ir bažnyčias. O kol parapijų tinklas buvo retas, katalikiško mokymo
procesą kontroliavo dvaro pareigūnai. Štai 1561 m. Pajūrio
seniūnijos inventoriuje nurodomos suolininkų prievolės, kad jie
akylai prižiūrėtų valstiečius, idant "visi tikėtų vieną Viešpatį
Dievą, bendrai mokytųsi tikėti Dievą, poterių, ir 10 Dievo įsakymų",
kad vaikai būtų krikštijami.
Nuo 1569 m. Gardamo vaitija priklausė Kvėdarnos katalikų parapijai,
o jau XVII a. pradžioje katalikų bažnyčia veikė Vainute, 1639 m. -
ir Gardame. Beje, tuoj pat po bažnyčių įkūrimo prie jų buvo
steigiamos parapinės pradžios mokyklos. Tokia mokykla
Gardame veikė nuo 1639 m., Naumiestyje - nuo 1804 m. Matyt, nuo šių
datų vertėtų pradėti minėti mokyklų įkūrimo jubiliejus.
O liuteronai Gardamo vaitijoje, vėliau pervadintoje Naumiesčio dvaru,
atsirado tik imigrantams atvykus iš Prūsijos. Jų 1738 m. buvo tik 3,
1755 - 11 dūmų.
Gausiau ateivių iš Rytų Prūsijos galėjo atvykti po baudžiavos
panaikinimo 1807 m. bei, pasak A.Hermanno (2003), 1820-1850 m., kai
"Rusijos valdžia mielai priimdavo Prūsijos piliečius, ypač
amatininkus". Todėl 1850 m. tarp 2273 Naumiesčio dvaro miestelių ir
kaimų gyventojų 446 (19,6 proc.) buvo liuteronai, priklausę Tauragės
evangelikų liuteronų parapijai. Romos katalikų tada buvo 1575 (69,3
proc.), judėjų - 252 (11,0 proc.). Taigi, liuteronų bendruomenės
susiformavimas sietinas, matyt, su XIX a. pirma puse.
M. Mažvydas
- aukštaitis
|
Pamaldos
Gardame apie 1931 m.
Iš L. Bukausko
archyvo |
Taip pat prie klaidingų teiginių
priskirtinas ir spėjimas apie galimą M.Mažvydo kilmę iš Gardamo ar
Naumiesčio apylinkių. Tokį spėjimą paneigia XVI a. Gardamo vaitijos
istoriniai dokumentai su gyventojų pavardėmis, tarp kurių nėra
M.Mažvydo, bei pats M.Mažvydas. Jis 1549 m. išleistoje giesmių
vertimų knygelėje save įvardijo kaip M.Mossuidas Waitkunas, t.y.
nurodė savo aukštaitišką kilmę.
XVI a. ir vėliau pavardės su galūnėmis - "ūnas" aptinkamos tik
ryčiau nuo Raseinių, o vakariau nuo jų pavardės buvo su galūnėmis -
"aitis".
Kitos aplinkybės, kad M.Mažvydas turėjo baigti parapinę mokyklą bei
buvo miestelėnas, taip pat paneigia jo kilmę iš Gardamo vaitijos.
Čia XVI a. nei miestelio, nei parapinės mokyklos nebuvo.
Įdomu, kad M.Mažvydo pusbrolio B.Vilento kilmės vieta nurodoma
Jurbarko - Ariogalos - Tytuvėnų ruože. Matyt, iš ten galėtų būti
kilęs ir garsusis lietuviškos kilmės Prūsijos pilietis.
Gardamas paminėtas anksčiau
Šiais metais sukanka 450 m. nuo Gardamo, Juodžių ir Vanagių pirmo
paminėjimo. Šį jubiliejų jau šventė gardamiškiai. Tiesa, kažkada
patikėję pasaka apie kryžiuočių nebūtos Gardamo pilies puolimą, jie
yra šventę net 490 metų paminėjimo jubiliejų.
Beje, gardamiškiai galės švęsti 460 m. jubiliejų po dviejų metų, nes
naujai rastas dokumentas nurodo, kad Gardamas minimas dar 1553 m.
Monografijai būtina finansinė parama
Siekdami, kad Žemaičių Naumiesčiui skiriama monografija būtų kuo
išsamesnė ir spalvingesnė, kviečiame prie jos rengimo prisidėti ir
skaitytojus - pateikti nuotraukų, įvairių apibendrinančių straipsnių,
ypač apie įvairius pokario kolektyvus, kolūkius, tarybinius ūkius ir
pan.
"Versmės" leidyklos projektas nėra komercinis, todėl jam būtina ir
finansinė parama. Tad prašytume kraštiečių, kuriems bent kiek
brangus ir mielas Žemaičių Naumiesčio kraštas, paremti šios
monografijos išleidimą. Rėmėjų pavardės ir paaukotos sumos bus
skelbiamos interneto svetainėje www.versme.lt, bei nurodomos
išleistoje knygoje.
Leidyklos adresą ir kitus duomenis, kurių gali prireikti, norint
prisidėti prie monografijos "Žemaičių Naumiestis" rengimo ir
išleidimo, galima rasti minėtoje svetainėje.
Tikimės, kad bendromis jėgomis parengtas leidinys deramai įamžins
valsčiaus istoriją, jo žmones, kultūrą bei papročius ir bus gražus
rašto paminklas brangiam Žemaičių Naumiesčio kraštui.
|
|